Verkkouutiset

S-ryhmän kaupoissa myynnin nousu korvasi katteiden laskua

Kasvanut myynti ja parantunut suorituskyky nostivat S-ryhmän mukaan tulosta viime vuonna.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilän mukaan S-ryhmän hyvä tuloskehitys jatkui erityisesti tavaratalokaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa sekä ABC-asemilla.

– Sokoksen ja Emotionin kirkkaasti plussalla oleva tulos on hyvä suoritus haastavassa markkinatilanteessa, Heikkilä painottaa ryhmän tulostiedotteessa.

S-ryhmän viime vuoden operatiivinen tulos oli 344 miljoonaa euroa, kun se edellisvuonna oli 290 miljoonaa euroa. Ryhmän veroton vähittäismyynti kasvoi viime vuonna 2,3 prosenttia 11,27 miljardiin euroon.

Myös päivittäistavarakaupan tulos on S-ryhmän mukaan säilynyt hyvällä tasolla. Ruokakauppojen kasvanut myynti on kompensoinut lasketuista katteista syntyvää tulosvaikutusta, ja ryhmän markkinaosuus on edelleen vahvistunut.

S-ryhmän investoinnit olivat viime vuonna 492 miljoonaa euroa. Viime vuosien suurin investointikohde on ollut uusi päivittäistavarakaupan logistiikkakeskus, joka saadaan kokonaisuudessaan käyttöön tämän vuoden loppuun mennessä.

– Jo suurilta osin käyttöön otettu keskus on malliesimerkki automaation tuomasta säästöpotentiaalista. Tehokas logistiikka on keskeinen tekijä halvemmille hinnoille ja hyvälle saatavuudelle. Investoimme lisäksi muihin mittaviin digitaalisiin hankkeisiin ja palveluihin sekä energiatehokkuuteen, Heikkilä kertoo.

S-ryhmä odottaa tämän vuoden operatiivisen tuloksen pysyvän viime vuoden tasolla. SOK-yhtymän operatiivisen tuloksen odotetaan edelleen kasvavan viime vuoden 41 miljoonasta eurosta.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)