Ihmisiä ruokaostoksilla Prisma Kaaren tiloissa Helsingin Kannelmäessä. KI SAUKKOMAA

S-ryhmän myynti kasvoi lähes 12 miljardiin

Ryhmä odottaa hyvän vireen jatkuvan tänä vuonna uudistusten myötä.

S-ryhmän veroton vähittäismyynti oli kokonaisuudessaan viime vuonna 11,71 miljardia euroa, missä oli kasvua edellisvuoteen verrattuna 1,7 prosenttia. Päivittäistavarakauppa kasvoi 1,8 prosenttia 7,38 miljardiin euroon.

− Saimme vuoden aikana käyntiin suunnitellut laatu- ja valikoimahankkeet, mikä näkyi selvästi positiivisena myynnin kehityksenä loppuvuoden aikana. Odotamme hyvän vireen jatkuvan tänä vuonna käynnistyneen S-market-ketjun konseptiuudistuksen myötä. Suomen lähes kaikki, noin 440 S-marketia, uudistetaan tämän ja ensi vuoden aikana, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo tiedotteessa.

Eniten viime vuonna myyntiään kasvatti S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskauppa, jonka 842 miljoonan euron myynti kasvoi 3,1 prosenttia.

– Myös matkailu- ja ravitsemiskaupassa on laaja uudistamisohjelma. Se jatkuu edelleen mutta tuottaa jo samalla hyvin hedelmää jatkuvana myynnin kasvuna. Helsingin Pasilan uunituore Original Sokos Hotel Tripla on lähtenyt erinomaisesti liikkeelle ja tulee vahvistamaan tätä kehitystä, Heikkilä kertoo.

S-ryhmän koko marketkaupan myynti käyttötavarakauppa ja lähialueet mukaan lukien oli 8,25 miljardi euroa, jossa oli kasvua 1,9 prosenttia.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupassa myynti pieneni 0,5 prosenttia 1,72 miljardiin euroon. Tavaratalo- ja erikoistavarakaupan myynti väheni 1,4 prosenttia 290 miljoonaan euroon.

Muut liiketoiminta-alueet kokosivat yhteensä 612 miljoonan euron myynnin. Suurin osa tästä myynnistä tulee alueosuuskauppojen itsenäisesti harjoittamasta autokaupasta, joka kasvoi viime vuonna 7,3 prosenttia.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt