Hotelleja vaivaa pääkaupunkiseudulla edelleen asiakaskato. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

S-ryhmän alkuvuoden tulos romahti

Päivittäistavarakaupan myynti on pysytellyt korkealla koronakriisistä lähtien.

S-ryhmän tammi–kesäkuun 2020 liiketulos oli 35 miljoonaa euroa. Viime vuoden vastaavan ajan liiketulos oli 106 miljoonaa euroa, eli tulos putosi 71 miljoonaa euroa.

SOK-yhtymän liikevoitto pieneni viime vuodesta noin 43 miljoonaa euroa päätyen yhteen miljoonaan euroon. Koko S-ryhmän veroton vähittäismyynti supistui alkuvuonna yhden prosentin ja oli vajaat 5,6 miljardia euroa.

Päivittäistavarakaupan myynti pomppasi heti maaliskuussa koronakriisin alettua 10,4 prosentin kasvuun ja on pysytellyt kuukausittain kymmenen prosentin molemmin puolin vaihtelevassa kasvuvauhdissa.

– Prisma pitää jatkossakin tiukasti kiinni hintajohtajuudesta ja samalla kehitämme edelleen sen valikoimaylivoimaa, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo tiedotteessa.

Kotiin ja puutarhaan panostaminen näkyi hyvänä kasvuna ja tuloskehityksenä myös S-ryhmän rautakaupassa, jossa erityisesti kaikenlainen pihan ja ulkotilojen varusteluun liittyvä myynti kasvoi vahvasti.

Suhteellisesti suurinta kasvu on ollut verkkokaupassa, jossa ruokakaupan myynti on ollut joinakin kuukausina yli kolminkertaista viime vuoteen verrattuna.

Noutopöytien avaaminen positiivinen sysäys

ABC-ketjun osalta koronakriisi vaikutti erityisesti ravintolatoimintaan. Yleinen liikkumisen väheneminen keväällä vaikutti myös polttonesteiden myyntivolyymiin negatiivisesti.

Loppukevään ja alkukesän aikana myynti palautui rajoitusten lieventämisen myötä vähitellen kohti normaalia. Noutopöydän rajoitteiden purkaminen antoi positiivisen sysäyksen ravintolakaupan palautumiselle.

Matkailu- ja ravitsemiskauppa kärsi vielä kesäkuussa osittaisista rajoituksista ja myynti jäi vain reiluun kolmannekseen viime vuodesta. Kevään kiinniolot ja matkustamisen lähes täydellinen loppuminen laski koko alkuvuoden myynnit noin puoleen viime vuodesta. Vuosi alkoi pirteästi, kun toimiala jatkoi tammi-helmikuussa kasvukäyrällä, mutta erityisesti maalis–toukokuussa myynti romahti.

Hotellien kysyntä heikkoa pääkaupunkiseudulla

Ravintoloiden myyntiä supistivat niiden sulkemiset sekä niiden jälkeen jatkuneet rajoitukset. Hotelleja puolestaan vaivaa edelleen osittainen asiakaskato. Kevään aikana muun muassa työmatkustajien puuttuminen vaikutti koko hotelliverkostoon.

Joissain osissa Suomea hotellimyynti on käynyt jo normaalisti kotimaisen vapaa-ajan matkustuksen voimin, mutta etenkin pääkaupunkiseudulla kysyntä on vieläkin heikkoa muun muassa ulkomaalaisten turistien puuttuessa. Tämä vaikuttaa erityisesti SOK:n tytäryhtiö Sokotel Oy:n myyntiin ja tulokseen.

− Toivomme, että koronakriisi saadaan hallintaan turvaavilla käytänteillä, eikä uusia liiketoiminnan rajoituksia enää tarvitsisi käyttää, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä sanoo.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt