S-ryhmä kertoo markkinaosuutensa päivittäistavarakaupassa kasvaneen Nielsenin myymälärekisterin mukaan viime vuonna 0,5 prosenttiyksikköä 45,9 prosenttiin. Asiakaskäyntien määrä S-ryhmän ruokakaupoissa kasvoi viime vuonna yli 10 miljoonalla.
– Kasvuluku on tärkeä luottamussignaali, josta kiitos kuuluu asiakkaillemme. Kasvu kertoo siitä, että painotuksemme eli hintojen halpuuttaminen, joustavat aukioloajat ja yhä kiinnostavampi tarjonta ovat toimiva kombo, kertoo kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu SOK Vähittäiskaupan ketjuohjauksesta.
Prismoissa edellisvuoden kasvuluvut tasaantuivat hieman, mutta myynti kasvoi viime vuonna edelleen 4,3 prosenttia.
– Prisma vahvistaa jatkuvasti asemaansa Suomen vetovoimaisimpana hypermarkettina. Luotettava palvelu, halvat hinnat ja jatkuvasti uusiutuva, kiinnostava ja osuva valikoima ovat toimiva yhdistelmä. Uskomme, että Prisma pystyy pistämään kampoihin myös kansainvälisille verkkokaupan haastajille, Alarotu toteaa.
S-market säilytti S-ryhmän mukaan asemansa myynniltään suurimpana ruokakaupan ketjuna. S-ryhmän pienmyymälöiden Salen ja Alepan myynti säilyi puolestaan lähes edellisen vuoden tasolla. Alarodun mukaan pienillä kaupoilla on elintärkeä merkitys peruspalveluiden turvaajina etenkin pienillä paikkakunnilla.
Verkkokaupan koko päivittäistavaramyynti viime vuonna oli Nielsenin mukaan 48 miljoonaa euroa, mistä S-ryhmän osuus oli 30 miljoonaa euroa. S-ryhmässä ruuan verkkokaupan myynti kasvoi viime vuonna 40 prosentilla edellisvuoteen verrattuna.
S-ryhmällä on yli tuhat päivittäistavarakaupan toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Työntekijöitä on lähes 20 000.