Verkkouutiset

Romutuspalkkio uudisti autokantaa

Elinkaarensa päässä olleet autot korvautuivat uusilla vähäpäästöisillä autoilla.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan romutuspalkkio on vähentänyt autokannan päästöjä. Viime vuoden tammi-elokuussa toteutetussa romutuspalkkiokampanjassa kierrätettiin noin 6 700 keskimäärin yli 17-vuotiasta autoa. Elinkaarensa päässä olleet autot korvautuivat uusilla vähäpäästöisillä autoilla. Tiedotuskeskus kertoo tiedotteessaan, että kampanja täytti liikenne- ja viestintävirasto Traficomin selvityksen mukaan hyvin sille asetetut tavoitteet.

Romutetut autot olivat olleet aktiivisessa käytössä, sillä niillä oli edellisvuonna ajettu keskimäärin 13 830 kilometriä. Ajosuorite oli lähes sama kuin henkilöautoilla Suomessa keskimäärin ajettava vuosisuorite. Kierrätettyjen autojen ajokilometrien perusteella romutuspalkkio vähensi hiilidioksidipäästöjä arviolta 6 500 tonnilla vuodessa. Tämä vastaa yli 12 000 keskivertosuomalaisen autolla kulkemien työmatkojen vuosittaisia hiilidioksidipäästöjä.

Romutuspalkkiokampanjassa romutettujen autojen keski-ikä oli 17,3 vuotta, kun kaikkien viime vuonna romutettujen autojen keski-ikä oli 20,6 vuotta. Alempi keski-ikä kertoo Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan osaltaan siitä, että palkkion turvin romutettuja autoja ei todennäköisesti ilman palkkiota olisi vielä kierrätetty.

Lähes 14 000 kilometrin vuosisuorite yli 17-vuotiailla autoilla kertoo Tiedotuskeskuksen mukaan myös Suomen autokannan korkeasta keski-iästä ja autojen poikkeuksellisen pitkästä elinkaaresta. Romutuspalkkio olisikin keskuksen mielestä tärkeää toistaa muutaman vuoden välein, sillä sen avulla autokantaan saadaan aiempaa vähäpäästöisempiä autoja.

Romutuspalkkio kiinnosti vanhan auton omistajia suhteellisesti eniten niissä maakunnissa, joissa uusia autoja ostetaan verrattain vähän. Romutuspalkkiolla hankitut autot olivat vuoden 2015 romutuspalkkiokokeilun tapaan selvästi edullisempia ja pienikokoisempia autoja kuin keskimääräiset uutena hankitut autot. Romutuspalkkiolla hankittujen autojen keskimääräinen verotusarvo oli alle 19 000 euroa, kun keskimääräisen uuden auton verotusarvo viime vuonna oli noin 33 400 euroa.

Romutuspalkkiolla hankittujen autojen jakauma osoittaa Autoalan Tiedotuskeskuksen mielestä selvästi, että romutuspalkkion hyödyntäjät poikkeavat merkittävästi tyypillisistä uuden auton ostajista. Seurantatutkimuksen tulosten mukaan romutuspalkkion hyödyntäneet olivat muun muassa pienempituloisia ja nuorempia kuin uuden auton ostajat keskimäärin.

Romutuspalkkiolla hankituista autoista kertyi valtiolle autoverotuloja noin 16 miljoonaa euroa ja arvonlisäverotuloja noin 23 miljoonaa euroa. Romutuspalkkioihin valtiolta kului noin 7 miljoonaa euroa.

Vuoden 2015 kokeilussa noin 60 prosenttia romutuspalkkion hyödyntäneistä arvioi, että ei ilman palkkiota olisi hankkinut uutta autoa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)