Maahanmuuton vastuukorkeakoulutoiminnan ohjausryhmä luovutti maanantaina raporttinsa opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselle (kok.). Raportin mukaan maahan muuttaneilla on paljon aikaisemmin hankittua osaamista ja suoritettuja opintoja, mutta työelämä ja koulutusjärjestelmä eivät tunnista näitä riittävällä tavalla.
Ohjausryhmän mukaan maahanmuuttajien aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen käytäntöihin tarvittaisiin olennaisia parannuksia. Muutoin päädytään helposti koulutusta vastaamattomiin tehtäviin tai suorittamaan aikaisemman tutkinnon kanssa päällekkäisiä opintoja. Tämä puolestaan aiheuttaa raportin mukaan turhautumista ja heikentää integraatiota.
– Suomi tarvitsee ja haluaa kaikkien osaamisen käyttöön. Meillä ei ole varaa hukata ja jättää tunnistamatta osaamista. Vastuukorkeakoulumalli tarjoaa ratkaisuja maahanmuuttajien koulutuspolkujen sujuvoittamiseen ja osaamisen parempaan tunnistamiseen, Grahn-Laasonen toteaa.
Suomen kielen taidon puute on raportin mukaan yksi merkittävimmistä esteistä opinnoille ja työllistymiselle. Ohjausryhmä ehdottaa korkeakoulutaustaisille maahanmuuttajille soveltuvien kieliopintojen tarjonnan lisäämistä sekä englanninkielisiä opinto-ohjelmia, jotka tukisivat maahanmuuttajien pääsyä korkeakouluopintoihin.
Lisäksi valmistavilla siltaopinnoilla, esimerkiksi työelämäprojekteilla tai verkko-opinnoilla, voidaan edistää Suomeen muuttaneiden henkilöiden pääsyä työelämään ja virallisen koulutusjärjestelmän piiriin.