Helsinkiin keväällä rantautuneet yhteiskäytössä olevat sähköpotkulaudat ovat alkaneet kerätä kritiikkiä. Potkulauta ei vaadi telinettä tai asemaa ja sen voi siis jättää minne tahansa. Sosiaalisessa mediassa kiertävien kuvien perusteella jotkut käyttäjät tuntuvat noudattavan tätä kirjaimellisesti.
– Jos käytät sähköskootteria Helsingissä, niin älä pysäköi sitä kuin jokin typerä aasi. Ei ole hankalaa jättää sitä niin, ettei se ole kaikkien edessä, Petri Karvinen esimerkiksi tviittaa.
Twitterissä on jaettu kuvia muun muassa keskelle kävelytietä parkkeeratuista tai jopa Rautatieaseman laiturille kumolleen jätetystä sähköpotkulaudasta. Vastaavia ongelmia on ilmennyt maailmalla monissa muissakin kaupungeissa potkulautojen yleistyttyä. Esimerkiksi Tukholma pohti viime syksynä kieltävänsä sähköpotkulautojen käytön ongelmien takia.
Helsingin kaupunkiympäristöltä kysytään Twitterissä muun muassa, onko kaupungilla mitään mahdollisuutta suitsia potkulautojen käyttöä.
– Nämä sähköpotkulautapalvelut eivät varaa kadulta tai puistosta tilaa (esim. asemille tai telineille), joten ne eivät vaadi kaupungilta lupaa eikä kaupunki ole lupia antanut, Helsingin kaupunki vastaa.
HSL:n kerrotaan myös kokeilevan kesällä Vuosaaressa potkulautapilottia, jossa laudoille tulee asemat.
Helsingin yliopiston työelämäprofessori ja entinen Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri huomauttaa keskustelussa, että kaupungilla on niin sanottujen A-standien eli taitettavien mainostaulujen kanssa sääntö, että ne saa asettaa maksimissaan 80 senttimetriä liikkeen seinästä ulospäin.
– Potkulaudat keskellä jalkakäytävää saavat tämän näyttämään hassulta, hän huomauttaa.
Sauri nostaa esiin myös näkövammaisten kulkijoiden tilanteen.
– Jep, se on meidänkin huolena ollut. Keskellä tiellä oleva A-standi tai potkulauta voi olla vaarallinen näkövammaiselle, Helsingin kaupunki vastaa.
Jos käytät sähköskootteria Helsingissä, niin älä pysäköi sitä kuin jokin typerä aasi. Ei ole hankalaa jättää sitä niin, ettei se ole kaikkien edessä. https://t.co/5yUqGpkR5H
— Petri Karvinen™ (@ptkarvinen) April 23, 2019
Saisiko näihin paskoihin jonkun ominaisuuden, jolla ne antaa esimerkiksi sähköiskun käyttäjälle joka pysäköi ne keskelle katua? Jos näiden romujen käyttäminen on näin ylivoimaisen vaikeaa ehdotan, että ne viedään takaisin sinne mistä ovat tulleetkin. 9/10 kerrasta pysäköity näin. pic.twitter.com/zyox5RbP4U
— Suvi Auvinen (@suviauvi) April 21, 2019
Nämä sähköpotkulautapalvelut eivät varaa kadulta tai puistosta tilaa (esim. asemille tai telineille), joten ne eivät vaadi kaupungilta lupaa eikä kaupunki ole lupia antanut.
HSL kokeilee kesällä Vuosareessa potkulautapilottia, jossa laudoille tulee asemat.
— Kaupunkiympäristö (@HelsinkiKymp) April 23, 2019
Jollain oli viime viikolla kiire junalle. pic.twitter.com/oHCLuFHWTw
— Timo Toivonen 🇺🇦 (@ttoivonen) April 23, 2019
Ongelma avautuu miettimällä näkövammaisia kulkijoita.
— Pekka Sauri (@pekkasauri) April 23, 2019
Ongelma avautuu miettimällä näkövammaisia kulkijoita.
— Pekka Sauri (@pekkasauri) April 23, 2019