Antti Rinteen hallitus on tekemässä yllättävän ja erikoisen valinnan. Keskustan johdolla viime vaalikaudella yhdessä kokoomuksen ja sinisten kanssa pitkälle jo valmistellut ratahankkeet näyttävät nyt lykkääntyvän kauas tulevaisuuteen. Ensi töikseen nimittäin Rinteen vasemmistohallitus pysäytti jo pitkälle valmistellut hankeyhtiöt ja myös raideliikenteen muut hankkeet.
Rahaa ratahankkeisiin olisi ollut, mutta SDP:n johdolla valtion omaisuudesta saatavat varat päätettiin käyttää pääasiassa kolmivuotisiin lisäsatsauksiin noin sataan eri kohteeseen. Näistä monet ovat meidänkin mielestämme varsin tärkeitä ja kannatettavia, mutta jotenkin kovin lyhytnäköiseltä tuntuu esimerkiksi uuden hallituksen koulutuspolitiikka, missä valtion omaisuutta myymällä palkataan ammattikouluihin lisää opettajia, mutta tehdään se vain kolmeksi vuodeksi. Sen jälkeen rahat on käytetty, mutta ei eihän ammatillisen koulutuksen lisäopettajatarve ja nuorten lisätuen tarve minnekään siinä ajassa katoa. Nämä lisäopettajat ja koulutuksen satsaukset olisi pitänyt tehdä pysyvinä panostuksina perusrahoitukseen budjettivaroin eikä määräaikaisella rahoituksella. Mutta se on sitten oman kolumnin paikka.
Me kokoomuksessa olisimme sen sijaan laittaneet valtion omaisuuden myyntitulot tuottamaan pysyvästi uutta ja lisää. Rahat pitäisi käyttää oikeisiin tulevaisuusinvestointeihin ja kärkihankkeisiin. Tällaisia kohteita olisivat olleet koulutuksen ja osaamisen puolella esimerkiksi oppilaitosten ja korkeakoulujen pääomittaminen, mutta myös nämä koko maamme kannalta elintärkeät suuret raidehankkeet pääradan johdolla.
Tällä tavalla olisi pääradan kehittäminen ja lisäraiteet saatu eteenpäin tällä vaalikaudella. Nyt on jo vaarana se, että seuraavan vaiheen suunnittelu ei valmistu ajoissa ja vielä suurempana uhkana se, että omaa kansallista rahoitusta ei näytä olevan, kun EU:n uusi rahoituskausi alkaa.
Rinteen hallitus joutuikin nyt jo toteamaan, että nopeiden junayhteyksien kuten pääradan lisäraiteiden rakentaminen lähivuosina ei ole sen toimesta realistista. Liikenneministeri Sanna Marin (sd.) totesi, että ”kyse on rahasta”. Totta, kyse on rahasta ja juurikin siis siitä rahasta mikä nyt on jo käytetty tai sidottu muualle kolmen vuoden käyttötalousmenojen kattamiseksi.
Keskustan ja kokoomuksen johdolla aloitetut työt pääradalla jatkuvat vielä ensi vuoteen. Tämän jälkeen jatkosta tarvitaan kuitenkin uusia päätöksiä ja nyt näyttää siltä, että uusi hallitus ei niitä kykene tekemään. Sama kohtalo näyttää olevan myös Turun tunnin junan ja Lahden kautta kulkeva Itäradankin osalla. Me sen sijaan esitimme jo kesäkuun lisätalousarvion käsittelyn yhteydessä lisärahoitusta näiden raidehankkeiden eteenpäin viemiseksi ja jo myös rakentamisenkin aloittamiseksi. Nämä esitykset uusi hallitus eduskunnassa hylkäsi.
”Se, että ratahankkeet eivät nyt lähde liikkeelle, on nimenomaan Rinteen hallituksen valinta, ei mahdottomuus. Hankeyhtiömalli oli jo viime kaudella viety pitkälle, mutta sille vedettiin jarrua. Kokoomus tulee esittämään oman raidehankemyönteisen vaihtoehdon syksyn varjobudjetissa”, totesi kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo heinäkuussa. Politiikassa on siis olemassa vaihtoehtoja.
Raiteiden hankeyhtiömallissa uusista nopeista junayhteyksistä hyötyvät kaupungit ja kunnat ja muut toimijat sijoittaisivat hankkeeseen esimerkiksi tontteja ja kiinteistöjä, joiden arvoa hanke nostaa. Tämän omaisuuden tuotoilla hankeyhtiö voisi pysyvästi rahoittaa osan hankkeesta. Tarvitaan siis tällaisia luovia ratkaisuja.
Pääministeri Antti Rinteen hallituksen arki lähestyy. Hallitusohjelmassa vielä luvattiin paljon ja kirjoitettiin kauniisti. Nyt syksyn budjettiriihessä onkin näytönpaikka tai ehkä monen suomalaisen yllätykseksi se oikea hallitusohjelma kirjoitetaankin vasta silloin.