X
SULJE MAINOS
Alkoholijuomien nettikauppa on kasvussa. LEHTIKUVA/MARKKU ULANDER

Puolet netistä juomia tilanneista jättänyt verot maksamatta

Korona opetti suomalaiset ostamaan alkoholia netin kautta. Verojen maksu jää kuitenkin monelta hoitamatta.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton Taloustutkimuksella teettämän selvityksen mukaan korona-aika on vaikuttanut merkittävästi suomalaisten alkoholijuomien etäostoon.

Noin 13 prosenttia vastaajista on tilannut kuluneen vuoden aikana alkoholijuomia netin välityksellä. Juomakategorioittain eniten netin kautta on tilattu viiniä, olutta ja väkeviä juomia. Puolet netistä juomia tilanneista ei ollut huolehtinut tilattujen juomien verojen maksusta.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkasen mukaan nettikauppa on kuumentunut korona-aikana ja sama on ollut huomattavissa myös alkoholijuomien osalta.

– Toisaalta suomalaiset eivät tiedä onko alkoholin tilaaminen netistä edes laillista. Myös verotukseen liittyvät asiat askarruttavat ihmisiä. Kuten tutkimuksesta ilmenee, on moni jättänyt verot maksamatta tietämättömyyden tai informaation puutteen takia. Suomen etämyyntilainsäädäntö kaipaakin pikaista selvennystä valtiontasolla, vaatii Loikkanen.

Mitä tulee alkoholijuomien ostopaikkaan, korona vahvisti päivittäistavarakaupan kärkipaikkaa entisestään.

Ruokaravintoloiden ja baarien myynti romahti puolestaan odotetusti ravintola- ja tapahtumarajoitusten myötä. Vain noin kahdeksan prosenttia vastaajista osti juomansa anniskeluravintolasta viime vuonna, verrattuna edellisvuoden 26 prosenttiin.

Ruokaravintoloista juomansa osti niin ikään kahdeksan prosenttia vastaajista, kun edellisvuonna lukema oli noin 20 prosenttia.

Ravintoloihin ja baareihin kohdistuneet kohtuuttomat rajoitukset uhkaavat myös suomalaista panimoalaa. Ovella kolkuttava kesäkausi on suomalaisten panimoiden tärkein sesonki, sillä noin kolmannes kotimaan panimotuotteista myydään kesällä. Merkittävä osuus suomalaisten yritysten juomista myydäänkin ruoka- ja anniskeluravintoloissa, sekä erilaisten tapahtumien yhteydessä.

Alkoholin kulutus jatkaa laskuaan

Tutkimuksen mukaan korona-aika vähensi suomalaisten alkoholijuomien kulutusta. Noin yksi neljäsosa kyselyyn vastanneista totesi koronan vaikuttaneen alkoholijuomien kulutukseen vähentävästi.  Eniten alkoholin käyttö on vähentynyt 25–34-vuotiaiden keskuudessa.

Vain kuusi prosenttia arvioi alkoholin käytön lisääntyneen viimeisen vuoden aikana.

Yleinen alkoholin kulutus on niin ikään laskussa. Noin viidennes kyselyyn vastanneista käyttää alkoholia harvemmin kuin noin kerran kuussa. Ikäryhmiä tarkasteltaessa nuorin ikäryhmä eli 18–24-vuotiaat käyttää alkoholia selvästi vähiten. Reilu neljännes kyseisestä ikäryhmästä ei käytä alkoholia ollenkaan.

Oluen valintaperusteissa puolestaan alkoholittomuus on noussut suhteellisesti eniten 25–34-vuotiaiden ikäryhmässä. Edellisvuoteen verrattuna aiempaa useampi ostaa alkoholittomien oluiden lisäksi myös mietoja oluita.

– Pitkän aikavälin tilastot osoittavat alkoholittoman oluen suosion kasvua ja tämä tuore tutkimus vain korostaa trendin aiempia suuntaviivoja. Terveellisemmät vaihtoehdot, sekä kulttuurinen muutos alkoholin kulutuksessa korostuvat etenkin nuoremmissa ikäryhmissä, mikä on erittäin positiivista. Nuorissa on tulevaisuus, sanoo Loikkanen.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt