Riikka Slunga-Poutsalon mukaan kotimainen rekkaliikenteemme on ollut alakynnessä jo vuosia. Toukokuun 2008 alusta lähtien uudet EU-maat Viro, Latvia, Liettua, Puola, Slovakia, Tshekki ja Unkari ovat voineet toimia Suomen sisäisillä kuljetusmarkkinoilla.
– Tämä on lisännyt räjähdysmäisesti laittomien kabotaasikuljetusten määrää. Kabotaasiliikennettä ei ole voitu hallita nykyisillä kotimaisilla säännöksillä, hän sanoo tiedotteessaan.
Mahdollisuuksia helpottaa kotimaisten kuljetusyrittäjien toimintaedellytyksiä ja suitsia laittomuuksia on Slunga-Poutsalon mukaan paljon.
– Esimerkiksi kaikilla kuljettajilla Suomen rajojen sisällä, niin raskaan- kuin bussiliikenteenkin kuljettajilla, olisi oltava kuvallinen ja veronumerolla varustettu henkilökortti. Näin voisimme varmistaa, että alan sopimuksia noudatetaan ja että verot sekä muut maksut maksetaan Suomeen, hän esittää.
Slunga-Poutsalo toteaa, että kotimaisella päätöksenteolla pystymme vaikuttamaan maamme kuljetusyrittäjien arkeen.
– Meidän tulee saada kuljetusalan laittomuudet kitkettyä ja samalla kohennettua suomalaisten yritysten kilpailuasemaa suhteessa muiden EU- ja ETA-maiden yrityksiin, korostaa Slunga-Poutsalo.