– Seurantajärjestelmään, oli se rakennettu miten tahansa, liittyy aina isoja periaatteellisia ongelmia. Seurantajärjestelmää ei pidä lähteä toteuttamaan pelkän digitalisaation huumassa, perussuomalaisten puoluesihteeri Riikka Slunga-Poutsalo sanoo tiedotteessaan.
Slunga-Poutsalon mukaan jo uuden järjestelmän vaatima laitteisto maksaisi satoja euroja. Lisäksi se olisi asennutettava valtuutetulla asentajalla. Kustannukset nousisivat hänen mukaansa ajoneuvoa kohti noin tuhanteen euroon.
– Näistä kertyisi autoilijoille miljardin euron laitekulut. Vastaavasti idea avaisi miljardien monopolimarkkinat yksittäiselle yritykselle, Slunga-Poutsalo maalaa.
Slunga-Poutsalon mukaan Suomen tieverkon kuntoon ei ole kiinnitetty aiemmilla hallituskausilla tarpeeksi huomiota.
– Korjausvelka yritetään nyt maksattaa maaseudun asukkailla ja niillä jotka välttämättä tarvitsevat omaa autoa tässä pitkien matkojen maassa.
Julkisuudessa esitelty malli on Riikka Slunga-Poutsalon mukaan ”rankaisemassa kehä kolmosen ulkopuolella eläviä suomalaisia, jotka tarvitsevat autoa jokapäiväiseen elämiseen”.
– Kaikkien suomalaisten kotiovelle ei raitiovaunu kolise tai metro vihellä. Tästä omapäisestä ideasta kärsivät eniten jälleen kerran työttömät, vähävaraiset sekä työssään autoa tarvitsevat, saati pienyrittäjät.
Hänen mukaansa perussuomalaiset ”eivät hyväksy kyttäysperusteista ratkaisua”.
– Tällaista autoilijoiden seurantajärjestelmää ei ole hallitusohjelmassa. Jos tieverkoston korjausvelka ylipäätään katsottaisiin perustelluksi kerätä kilometrimaksuilla, niin se voitaisiin siinä tapauksessa toteuttaa ilman kalliita lisäkustannuksia autojen katsastusten yhteydessä jo nykyisellään kerättävien mittarilukemien pohjalta, Slunga-Poutsalo linjaa.