Verkkouutiset

Henkilö saa koronarokotteen Helsingin Jätkäsaaressa. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Professori haluaa rokotettujen ja rokottamattomien välille selvän eron

Toisen annoksen kattavuus on noussut hitaasti viime aikoina.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Åbo Akademin valtio-opin professori Kimmo Grönlundin mielestä rokotuksen ottaneiden ja rokottamattomien välille pitäisi tehdä selvä ero.

– Selvennys. Poliitikkojen ja viranomaisten viestinnän ja toimenpiteiden ongelma on tällä hetkellä se, että (vähintään) tuplarokotettuja kohdellaan samalla tavoin kuin rokottamattomia. Pitäisi tehdä selvä ero, joka kannustaisi ottamaan rokotteet, Grönlund tviittaa.

Pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmä linjasi tiistaina maskisuosituksen tiukentumisesta.

Päätöksen myötä alueella palataan laajaan maskisuositukseen rokotussuojan tasosta riippumatta kaikkien 12 vuotta täyttäneiden ja tätä vanhempien osalta. Maskinkäyttöä suositellaan kaikissa julkisissa sisätiloissa ja liikennevälineissä, joissa oleskelee muita ihmisiä. Kasvomaskeja suositellaan myös oppilaitoksissa kuudennesta luokasta lähtien.

Pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmä linjasi lisäksi paluusta laajaan etätyösuositukseen. Työnantajia suositellaan järjestämään etätyötä kaikissa sellaisissa työtehtävissä, joissa se on tilapäisestikin mahdollista. Mikäli etätyö ei ole mahdollista, tulisi kasvomaskin käyttöön ohjeistaa kaikissa työtiloissa, vaikka turvavälien pitäminen olisi mahdollista.

Maski- ja etätyösuositus ovat voimassa 16. tammikuuta 2022 saakka.

Rokotuskattavuus on tällä hetkellä 81 prosenttia toisen annoksen kohdalla. 80 prosentin rokotuskattavuus ylitettiin jo pari viikkoa sitten, mutta sen jälkeen toisen annoksen rokotuskattavuus on noussut hitaasti.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)