Riittävän likvidi kassa kannattaa turvata. LEHTIKUVA / MILLA TAKALA

Professori varoittaa: Älä lakaise talousongelmia maton alle

Koronapandemia on vaikuttanut monin eri tavoin kuluttajien kukkaroon ja kuluttamiseen.

Vaasan yliopiston taloustieteen professori Panu Kalmi korostaa talousosaaminen tärkeyttä. Koronan aikana oman talouden hoitamisessa korostuu varautumisen merkitys.

Hänen mukaansa talousongelmia ei kannata lakaista maton alle. On parempi olla jo aikaisessa vaiheessa yhteydessä pankkiin, velkaneuvontaan tai Takuusäätiöön.

Viime vuosina on nähty maksuhäiriöiden ja ylivelkaantumisen lisääntymistä. Etenkin nuorten huonosta taloudenhallinnasta on puhuttu paljon.

– Ongelmia ei voi aina estää, mutta parempi tiedostaminen luo mahdollisuudet löytää ratkaisuja ongelmiin, ja sitä kautta talousosaaminen myös heijastuu käyttäytymiseen, Kalmi toteaa tiedotteessa.

Koronatilanteessa joidenkin kuluttajien tulot ovat pienentyneet, on ollut lomautuksia tai jopa työttömyyttä. Vaikeuksissa ovat olleet myös esimerkiksi ravintola- ja matkailualan yrittäjät. Taloudenhallinta on hankaloitunut, kun menoja ei ole ehkä pystynyt vähentämään samassa suhteessa tulojen tippumisen kanssa.

Toisilla taas työpaikat ovat pysyneet ja palkat juoksevat. Samalla rahaa on jäänyt aiempaa enemmän säästöön, kun harrastuksissa tai vaikkapa ulkomaan matkailussa on ollut rajoituksia.

– Nyt koronan aikana oman talouden hoitamisessa korostuu varautumisen ja ennakoinnin merkitys. Riittävän likvidi kassa kannattaa turvata, sanoo talousosaamista ja talouskasvatusta tutkiva Kalmi.

Talousosaamista pidetään tärkeänä kansalaistaitona. Suomalaisten talouden lukutaitoa halutaankin kohentaa. Mutta miten ja kenelle taloutta ja taloustaitoja tulisi oikein opettaa?

– Kaikille ja ikäkauden mukaan. Iso osa taloustaidosta on yleisiä taitoja, kuten esimerkiksi suunnitelmallisuus. Sitä voi hyvin harjoitella jo alakoulussa. Hyvä talousopetus jättää pysyvän muistijäljen, se on toiminnallista ja aktivoivaa, tulevaisuuteen katsovaa sekä kannustaa ajattelemaan asioita oppijan omasta näkövinkkelistä, Kalmi toteaa.

Koulun lisäksi lapset ja nuoret oppivat taloustaitoja etenkin vanhemmiltaan. Digitalisaatio on tuonut tähän uutta haastetta, esimerkiksi käteisen häviäminen on hankaloittanut talouskasvatusta.

– On mietittävä, että miten maksaa esimerkiksi viikkorahaa, Kalmi sanoo.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt