Työntekijän liikennevirhemaksua ei voi professorin mukaan lähettää toimitusjohtajalle. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

Professori ihmeissään Ylellä: Sakkoja ei voi sysätä toisen vastuulle

Rikos- ja prosessioikeuden professori pitää outona, että vastuuvelvollinen katsotaan kaupparekisteristä.

Rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen ihmettelee Ylellä, miten työntekijöiden ylinopeussakko voidaan lähettää yrityksen toimitusjohtajalle.

Uusi menettely nousi julkisuuteen, kun Menevä -taksiyhtiön toimitusjohtajan Tuomo Halminen kertoi saaneensa kotiinsa taksinkuljettajien liikennevirhemaksuja. Syy johtuu 1.6.2020 päivittyneestä tieliikennelain muutoksesta, jonka mukaan toimitusjohtaja voi saada työntekijöidensä ylinopeussakot vastattavakseen. Muutos kannustaa poliisin mukaan noudattamaan tarkemmin ajoneuvolakia, jonka mukaan ajoneuvoille olisi määriteltävä käyttövastaava.

Jos käyttövastaavaa ei ole merkitty, voidaan liikennevirhemaksut ja sakot osoitta suoraan yrityksen toimitusjohtajalle.

Professori on tapauksesta ihmeissään.

– Suoraan sanoen laki ei tällaista menettelyä tunne. Jos ajoneuvon rekisteristä ei löydy nimeä, ei liikennevirhemaksua voi lähettää toimitusjohtajalle. Tiedustelu sen sijaan voidaan lähettää, hän sanoo Ylelle.

Tolvanen pitää kummallisena, että vastuuvelvollinen katsotaan kaupparekisteristä. Hänen mukaansa toimitusjohtaja ei voi henkilökohtaisesti vastata toisen tekemästä rikkomuksesta.

Tähän mennessä käyttövastaavaan nimeämättä jättäminen ei ole johtanut suoraan yrityksen toimitusjohtajalle osoitettuihin sakkoihin. Käyttövastaava on kuitenkin pitänyt lain mukaan nimetä rekisteriin vuodesta 2006 alkaen.

Toinen keskeinen tieliikennelain muutos liittyy Tolvasen mukaan siihen, että jos käyttövastaava kiistää kuljettaneensa autoa, siirtyy vastuu käyttövastaavan itsensä selvitettäväksi. Tolvasen mukaan asia voi olla toimitusjohtajalle isossa firmassa mahdotonta.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt