S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvoi Suomessa 4,8 prosenttia 7 252 miljoonaan euroon. Kasvu jatkui ryhmän mukaan edelleen alan markkinakehitystä parempana.
– Kiristyneessä kilpailussa tämä on hyvä suoritus. Kasvua oli kaikissa myymäläkokoluokissa, mutta suurimman ketjumme Prisman hyvä kehitys vaikuttaa eniten kokonaisuuteen. Luvut ennakoivat lievää kasvua markkinaosuuteemme päivittäistavarakaupassa, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo tiedotteessa.
Heikkilä kehuu myös viime vuoden alussa toteutettua Stockmann Herkun haltuunottoa ja pitää Helsingin myymälän uudistamista hyvin onnistuneena. Hänen mukaansa S-ryhmän marketkauppa pystyy hyödyntämään näitä kokemuksia koko verkostonsa kehittämisessä yhä laadukkaampaan suuntaan.
S-ryhmän koko marketkaupan myynti käyttötavarakauppa ja lähialueet mukaan lukien kasvoi viime vuonna 2,9 prosenttia 8 096 miljoonaan euroon.
Liikennemyymälä- ja polttonestekaupassa myynti kasvoi 5,9 prosenttia 1 729 miljoonaan euroon. Matkailu- ja ravitsemiskaupassa myyntiä kertyi yhteensä 816 miljoonaa euroa, jossa oli lievä 0,6 prosentin kasvu.
Sen sijaan tavaratalo- ja erikoistavarakaupan myynti laski 5,2 prosenttia 294 miljoonaan euroon. Muut liiketoiminta-alueet kokosivat yhteensä 587 miljoonan euron myynnin.
S-ryhmän koko vähittäismyynti kasvoi viime vuonna 2,2 prosenttia 11 523 miljoonaan euroon.