Postin mukaan tavoitteena on ”parantaa asiakaskokemusta ja suoraviivaistaa toimintaa niin, että palvelut ovat mahdollisimman lähellä asiakasta”. Tämä tarkoittaa, että postilaisille tulee uusia työnkuvia ja osa vanhoista tehtävistä lakkaa.
– Uusi toimintamalli mahdollistaa asiakaskokemuksen kokonaisvaltaisemman kehittämisen, nopeamman reagoimisen asiakkaidemme tarpeiden muuttumiseen ja yhä määrätietoisemman kasvun verkkokaupasta ja logistiikasta, Posti sanoo tiedotteessaan.
Suunnittelu on tuonut esiin muutostarpeita, joilla on vaikutuksia toimihenkilöiden ja ylempien toimihenkilöiden tehtäviin ja työnkuviin. Yt-neuvottelut alkavat 23. lokakuuta. Neuvottelujen aikana käsitellään uusien tehtävien muodostumista ja niiden täyttämistä sekä joidenkin vanhojen tehtävien lakkaamista.
Tämän hetkisen arvion mukaan henkilöstön vähentämistarve on enintään 72 henkilöä, jonka määrän Posti toivoo vähenevän uudenlaisten työtehtävien täyttämisen myötä.