Postilakon aikana HUSin potilaille soitetaan ajanvarauksista. Ongelmaksi on muodostunut se, että useat potilaat eivät vastaa puheluihin tai tekstiviestinä lähetettyihin soittopyyntöihin.
HUSissa ollaan huolestuneita siitä, että jopa kaikkein kiireellisimpiä aikoja jää varaamatta, kun potilaita ei tavoiteta.
– Toivomme, että erityisesti lähetteen saaneet potilaat huomioivat nyt, että ajanvaraus tulee lakon vuoksi puhelimitse. Samoin toivomme, että myös lähettävissä sairaaloissa muistutettaisiin potilaita tästä puhelukäytännöstä, vetoaa HUSin hallintoylilääkäri Teppo Heikkilä.
Postin arvion mukaan viiveet postin kulussa voivat olla viikkoja. Tämän vuoksi ajanvarauksista soitetaan myös lakon päätyttyä, mikäli ei voida olla varmoja siitä, että potilas saa ajanvarauskirjeen ajoissa.