New Yorkin pörssi Wall Streetillä. LEHTIKUVA/AFP

Pörssi käy kuumana ja sijoittajille luvataan kuuta taivaalta

Osakemarkkinoilla tehdään nyt suuria lupauksia.

Kymmenessä vuodessa 20 miljardin dollarin liikevaihto ja 35 prosentin käyttökate. Myynti alkaa vasta myöhemmin, mutta tuote, kilpailuasetelma ja laskennalliset katteet ovat sen vertaa loistavat, että meihin kannattaa sijoittaa jo nyt.

Tällaista skenaarioita maalailee amerikkalaislistautuja Joby Aviation. Vielä ei olla lähelläkään äärimmäisen kunnianhimoista tavoitetta, mutta eiköhän siihen päästä, kun vaan saadaan myynti käyntiin.

Lupauksen kokoluokkaa voi peilata vaikkapa vuonna 1923 perustettuun Finnairiin. Korona painaa Finnairin liiketoimintaa juuri nyt, mutta ei se ennen koronaakaan päässyt lähellekään tällaista kokoluokkaa.

Vuonna 2019 Finnairin liikevaihto oli kolme miljardia euroa ja käyttökate 15,8 prosenttia. Finnair ei siis ole parhaimpina päivinäkään päässyt kuin murto-osaan tuosta kymmenien miljardien kokoisesta Joby Aviationin tavoitteesta.

Sijoittajat uskovat suuriin lupauksiin

Osakemarkkinoiden tilaa ei kuvaa pelkästään tehtyjen lupausten kokoluokka, vaan myös sijoittajien suhtautuminen tehtyihin lupauksiin.

Sijoittajat vaikuttavat todella uskovan näihin massiivisiin tulevaisuuden visioihin, sillä ainakin tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että Joby Aviation onnistuu keräämään tällä SPAC-listautumisellaan 1,6 miljardia dollaria.

Panostuksen suuruudesta kertoo, että nyt kerätyllä rahalla pystyisi ostamaan koko Finnairin osakekannan ja rahaa jäisi ylikin. Korona painaa Finnairin osakekurssia, koska sijoittajat joutuvat odottamaan maailman aukeamista ennen kuin tulosta pystytään tekemään.

Toisaalta maailman voisi olettaa aukeavan viimeistään tämän vuoden lopussa. Joby Aviation puolestaan suunnittelee aloittavansa varsinaisen liiketoiminnan vuonna 2024.

Visio uusista markkinoista

Joby Aviationin tapauksessa sijoittajat tekevät panostuksen sellaiseen tulevaisuuteen mitä ei vielä ole. Samalla se on tulevaisuus, jota ei nykyisiä tuotteita asteittain parantaen ja pieniä askelia ottaen olisi mahdollistaa saavuttaa.

Se on tulevaisuus, jonka toteutuminen vaatii taakseen suuren suunnitelman ja erittäin merkittävän kokoiset investoinnit.

Panostus on suuri, sillä jo ennen listautumistaan yritys oli kerännyt yksityistä rahaa 820 miljoonan dollarin edestä.

Markkinoilla tämä tuotekehitysvaiheessa oleva yritys arvostetaan nyt noin seitsemään miljardiin dollariin, siis arvokkaammaksi kuin vaikkapa Cargotec, Konecranes, YIT tai Nokian Renkaat.

Kärjistäen sijoittajat uskovat enemmän visioon tulevaisuuden tuotteesta, kuin todistettuun tuloksentekokykyyn.

Mikä se visio sitten on? Kyseessä on sähköllä toimiva ilmataksi.

Alus pystyy laskeutumaan ja nousemaan ilmaan helikopterin lailla. Yritys kehittää lentokoneen ja helikopterin piirteitä yhdistävää alusta, mutta se ei aio myydä koneitaan vaan taksipalvelua.

Kone on sähkökäyttöisyytensä takia merkittävästi helikopteria hiljaisempi. ”Hiljainen kuin keskustelu”, sijoittajille mainostetaan.

Käyttökustannusten kerrotaan olevan neljäsosan helikopterin kustannuksista. Energiankulutuksen puolestaan kehutaan olevan murto-osa perinteiseen polttomoottoriautoon verrattuna.

Näyttöä myynnistä ei vielä ole, mutta myyntiargumentit ovat uskottavan kuuloisia. Matka mihin ennen meni ruuhkassa tunti ja viisitoista minuuttia tullaan taittamaan vartissa. Puolen tunnin työmatka saadaan kurottua kymmeneen minuuttiin.

Ajan myötä hinta matkustajaa kohden saadaan tiputettua perinteisen Uber-kyydin tasolle. Kun vielä huomioidaan sähköisen ajoneuvon nollapäästöt, niin kuulostaa sinänsä ihan uskottavalta. Eli kaupaksi menisi, jos tuotetta olisi.

Markkinat mullistava uusi teknologia

Ilmiötä voi tarkastella kahta kautta. Samalla tavoin kuin Nightingalen listautumisen kohdalla, voi pohtia onko visioon järkevää sijoittaa. Mitä jos joku tekee virheen? Mitä jos kaikki epäonnistuu ja rahat menevät sen mukana?

Turvallisia vaihtoehtojahan on sijoittajille kyllä tarjolla. Yksityishenkilöt voivat sijoittaa indeksirahastoihin tai vakaata osinkoa tuoviin osakkeisiin. Hullutuksiin ei tarvitse lähteä mukaan.

Yhteiskuntana paukut voi laittaa yleishyödyllisiin asioihin, koulutukseen, terveydenhuoltoon ja koko maan kattavan internettiin.

Toisaalta riskiä kaihtavan yhteiskunnan on hankala luoda uutta markkinaa ja uuden päälle rakennettuja uusia työpaikkoja. Ilmataksit nähdään Yhdysvalloissa niin merkittävänä asiana, että maan ilmavoimat tukevat tätä tulevaisuuden kasvualaa muun muassa antamalla kehitystyössä tarvittavia testausresursseja yritysten käyttöön.

Kyse on myös viranomaissäätelystä. Lennokkien kohdalla sääntelyn katsottiin antaneen Kiinalle teknologista etumatkaa. Nyt ilmailuviranomaiset haluavat varmistaa, ettei sama pääse toistumaan ilmataksien kohdalla. Kyse ei ole pelkästä turvallisuudesta vaan myös suurvaltojen välisestä kilpailusta.

Ei voida tietää tuleeko Joby Aviation onnistumaan. Silti siihen ja muihin tulevaisuuden lupauksiin halutaan panostaa ja isosti.

HENRI BLOMSTER

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt