Verkkouutiset

Pitkistä maksuehdoista ongelmia yrityksille

Isommat yritykset sanelevat etujensa mukaiset sopimusehdot pienemmille.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Yritykset hyväksyvät perintätoimisto Intrumin mukaan pidempiä maksuehtoja kuin mihin olisivat halukkaita ylläpitääkseen kassavirtaa ja turvatakseen asiakassuhteensa.

Intrum kertoo tekemänsä kyselyn perusteella, että koronapandemian puhjettua jopa 89 prosenttia suomalaisista yrityksistä sanoo hyväksyneensä ylipitkät maksuehdot. Käytäntö näyttää olevan varsin yleistä kaikilla toimialoilla.

Lain mukaan maksuaika saa olla enintään 30 päivää, kun velallisena on hankintayksikkö, paitsi jos siitä on nimenomaisesti sovittu ja se on perusteltua sopimuksen erityisluonteen tai -piirteiden vuoksi, jolloin maksuaika voi olla enimmillään 60 päivää. Silloin kun velallisena on elinkeinonharjoittaja, maksuaika saa ylittää 60 päivää vain, jos siitä on nimenomaisesti sovittu.

– Laissa mainittu sopimusvapaus on monessa tilanteessa perusteltua, mutta käytäntö on johtanut tilanteeseen, jossa isommat sanelevat etujensa mukaiset sopimusehdot pienemmille kun neuvotteluosapuolet eivät ole keskenään sopimustilanteessa tasavertaisia. Tämä on johtanut pitkien maksuehtojen ongelmaan. Tietyissä tilanteissa, esimerkiksi jälleenmyynti- ja sesonkiluonteisessa kaupankäynnissä, voi olla täysin perusteltua sopia pitkistä maksuehdoista, jotta ostaja ehtii kerryttää tuotemyynnillä riittävästi myyntituloja, joilla kuitata maksut, Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala korostaa tiedotteessa.

Kyselyn mukaan ylipitkiä maksuehtoja on pyydetty ja hyväksytty hyvin yleisesti kaikilla toimialoilla, mutta niiden vaikutukset ovat aina ankarimmat heikoimman kassan omaavalle yrityksille, jonka taloudelliset puskurit ja joustot ovat vähäisimmät.

Iskalan mukaan lainsäädännön lisäksi ongelman ratkaisu edellyttää toimijoilta bisneseettistä pohdintaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)