Verkkouutiset

Pienpanimon tj: Alkoholilain muutosesitys kosmeettinen – voittajana suuret panimot

Alkoholilain muutoksessa on paljon hyvää, mutta muutos on vielä kosmeettista. Se ei vielä vie Suomea eurooppalaiseen keskiarvoon, sanoo Sori Brewingin toimitusjohtaja Pyry Hurula.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Pyry Hurulan mielestä ehdotetut uudistukset tulevat pienpanimon näkökulmasta suurten panimoiden eduksi, sillä 5,5 prosentin rajan sisään ei vielä mahdu monikaan suosittu oluttyyli.

– Yksi näkemys on, että laki muotoutui Panimoliiton ja lobbareiden käsissä niin sanotuksi ”lonkerolaiksi”, jonka ensisijainen tarkoitus oli saattaa suosittu ginipohjainen lonkero vähittäistavarakauppoihin. tavoitteesta jäätiin merkittävästi ja päädyttiin hyvin erikoiseen lopputulemaan, Hurula summaa.

Hän toteaa, että pienpanimot kuitenkin saivat esityksessä paljon toivottuja uudistuksia, kuten ulosmyyntioikeuden ja mahdollisuuden vientiin tähtäävän verkkokaupan perustamiseen.

Hurulan mukaan yksi hyöty voi olla, että Alkon rajallisista oluthyllyistä saadaan niin sanotut nelosoluet marketteihin. Näin syntyy tilaa hyville tuontioluille ja pienpanimotuotteille, mikä mahdollistaa Alkon valikoiman kehittymisen laadullisesti.

Viron tuonti voi lisääntyä

Hurulan mukaan lakiuudistuksen myötä on mahdollista, että esimerkiksi ginipohjaisen lonkeron maahantuonti vähenee.

– Koska uudistukset eivät kuitenkaan vaikuta tärkeimpään matkustajatuontia ohjaavaan tekijään, eli alkoholiveroon, tuonti tuskin vähenee. Viroon on syntynyt paljon pienpanimotuotteisiin erikoistuneita myymälöitä, joista saa myös suomalaispanimoiden tuotteita pienemmällä alkoholiverolla,, hän sanoo.

– Uudistus ehkä ajettiin hieman umpikujaan meidän pienpanimoiden kannalta. Pääasia kuitenkin, että mentiin eteenpäin. Toivottavasti liikkeet suurempaan muutokseen silti ovat nopeampia kuin nyt uudistetun alkoholilain vaikutusaika, joka oli yli 30 vuotta, toteaa Hurula.

Sori Brewing perustettiin suomalaisvoimin joukkorahoituksella Tallinnaan. Sorin suurimmat markkinat ovat Suomi ja Viro, mutta kasvavissa määrin olut menee vientiin. Panimo myy tuotteitaan noin kymmenessä maassa, viimeisimpinä tulokkaina Ranska, Sveitsi ja Venäjä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)