Nopeiden junayhteyksien on arvioitu vauhdittavan talouskasvua ja vähentävän päästöjä. LEHTIKUVA / TARJA REPO

Petri Sarvamaa: Miksei tunnin junalle haettu EU-rahoitusta?

Europarlamentaarikko toteaa ratayhtiöhankkeen jumiutuneen hallituksen ennenaikaisen eron vuoksi.

Europarlamentaarikko Petri Sarvamaan (kok./EPP) mukaan Suomen pääradan kunnostamiseen olisi saatavilla runsaastikin EU:n rahoitusta. Nopeita raideyhteyksiä on suunniteltu muun muassa Helsingistä Turkuun ja Tampereelle sekä Oulun kautta Tornioon saakka.

Euroopan unioni kehittää lähivuosina ydinverkkoansa, joka yhdistää talouden solmukohtia toisiinsa ja vauhdittaa ihmitsen nopeaa liikkumista yli jäsenvaltioiden rajojen.

– Suomalaiset virkamiehet, maakuntalobbarit ja mepit ovat työnsä Brysselissä tehneet: Suomen pääratayhteys on saatu EU:n niin sanotulle TEN-T-infrakartalle, Sarvamaa kirjoittaa Iltalehden blogissaan.

Hän ihmettelee, miksei Suomi päätynyt hakemaan EU-rahoitusta raideyhteyksille ainakaan tänä vuonna. Taustalla on pääministeri Juha Sipilän (kesk.) ennenaikainen eropäätös ja ratayhtiöhankkeen hyytyminen.

Petri Sarvamaan mukaan ”Brysselissä komission virkamiehet istuvat sormiaan pyöritellen” ja odottavat Suomen rahoitushakemusta.

– Suomesta puuttuu ratayhtiö, joka hoitaisi keskitetysti hankkeen suunnittelemisen ja myös EU-rahoituksen hakemisen. Ilman ratayhtiötä rahaa ei kannata lähteä hakemaan. Hallituksen eron myötä hanke jäi tältä hallitukselta kesken, eikä virkamieshallitus ole pystynyt asiaa viemään eteenpäin, europarlamentaarikko kirjoittaa.

– Ihmettelin hetken, että miksi ei? Kunnes saman tien tajusin, että ensin ministerit kirmasivat vaalikentille ja nyt vaalien jälkeen ministerit (puolueet) keskittyvät pohtimaan seuraavaa hallitusta, Sarvamaa jatkaa.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt