– Koulun vetovoimatekijät tulisi selvittää, ja se tehtävä olisi luontevin ministeriölle, esittää eduskunnan sivistysvaliokuntaa johtava kansanedustaja Paula Risikko (kok.) sanomalehti Ilkassa.
Risikon mielestä opettajilla pitäisi olla sosiaalialan kaltainen lakisääteinen oikeus säännölliseen täydennyskoulutukseen.
– Opettajan työ kietoutuu vahvasti perheiden tilanteisiin, ja he joutuvat selvittelemään lasten ongelmia. Pitää olla mahdollisuus purkutilaisuuksiin, hän sanoo.
Koulukeskustelun kestoteema on eriarvoistuminen. Tasoero hyvien ja heikompien välillä kasvaa. Risikon keino on varhainen tuki ja tarttuminen. Hän sanoo, ettei kannata oppivelvollisuusiän pidentämistä juuri tästä syystä.
– Loppuvaiheessa tuki ei enää riitä, on tartuttava ongelmiin jo varhaiskasvatuksessa, Risikko korostaa.
Tyttöjen ja poikien väliset oppimiserot ovat Risikon mukaan vain suomalainen ilmiö.
– Olisiko mahdollista, että oppimistapoja eriytettäisiin yläkoulun viimeisillä luokilla. Osa oppii lukemalla, osa tekemällä, hän toteaa.
Yliopistojen sisäänpääsy painottuu jatkossa entistä enemmän lukiomenestykseen. Risikon mielestä soveltuvuuskokeiden säilyttäminen on tärkeää.