Verkkouutiset

OP Ryhmä varoittaa huijareista. LEHTIKUVA/MIKKO STIG

Pankki varoittaa huijausviesteistä

Rikolliset havittelevat verkkopalvelutunnuksia.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Jos saat viestin, jossa ohjataan kirjautumaan verkkopankkiin linkin kautta, se on huijaus. Älä klikkaa linkkiä tai tee mitään, mitä tällaisessa viestissä pyydetään, varoittaa OP Ryhmä.

Tällä hetkellä leviää etenkin viestit, joissa kerrotaan, että tililtä on lähdössä maksu yksityishenkilölle, vedotaan Euroopan unionin ja Suomen Keskuspankkilain järjestelmätarkistuksiin ja pyydetään päivittämään tiedot sekä kerrotaan, että tili on lukittu.

– Jos saat viestin, älä klikkaa siinä olevaa linkkiä. Verkkorikolliset muuttavat huijausviestien ulkomuotoa usein, joten myös muunlaisia huijausviestejä voi olla liikkeellä, OP varoittaa.

OP muistuttaa, ettei se koskaan lähetä viestejä, joissa on linkki verkkopankin kirjautumissivulle. Pankki ei myöskään koskaan kysy tunnuksia tai korttitietoja viesteillä. Tällaiset viestit ovat huijauksia, eikä niissä olevia linkkejä pidä klikata.

Edes maksun vastaanottoa tai peruutusta varten ei tarvitse kirjautua linkistä, vahvistaa koodeilla tai luovuttaa tietoja. Jos sinua pyydetään toimimaan näin, ole yhteydessä pankin asiakaspalveluun.

Huijarien lähettämät viestit saattavat päätyä puhelimessasi samaan viestiketjuun aitojen viestien kanssa. Huijausviestien sisältö saattaa myös vaihdella nopeasti.

Muista nämä, kun hoidat pankkiasioita verkossa

1. Älä mene verkkopankkiin saamasi linkin tai hakukoneen kautta. Viestissä oleva ohjaus kirjautumissivulle on huijaus. Voit joutua huijaussivulle myös Googlen, Bingin tai muun hakukoneen tulosten kautta, joten kirjoita osoite itse selaimen osoiteriville.
2. Tarkista osoite. Varmista aina, että asioit www.op.fi-osoitteessa. Älä syötä tunnuksiasi sivustolle, jonka aitoudesta et voi varmistua.
3. Pidä tunnukset omana tietonasi. Pankki ei koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.
4. Älä avaa pankin nimissä lähetettyjä sähköpostien tai tekstiviestien liitteitä. Varmista liitteiden aitous oman pankkisi asiakaspalvelusta.
5. Jos tuntematon ihminen pyytää sinua asentamaan laitteellesi ohjelman, älä tee niin. Asenna tarvitsemasi ohjelmat itse laitteesi sovelluskaupan kautta.
6. Älä vahvista tapahtumia, joita et tiedä itse tekeväsi. Lue vahvistuspyynnöt aina huolella – jos jokin ei täsmää, älä vahvista mitään.
7. Kysy epäselvissä tilanteissa. Jos yhteydenotto tai viesti epäilyttää, ole yhteydessä omaan pankkiisi ennen kuin teet mitään muuta.

Jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin, sulje OP:n verkkopankkitunnukset soittamalla numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Puhelinpalvelun ollessa suljettu soita OP:n sulkupalvelunumeroon +3581000555, joka on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)