Päätoimittaja erotettiin, toimittajat erosivat – oliko taustalla Venäjän turvallisuuspalvelu?

Barents Observer -verkkolehden päätoimittaja sai potkut syyskuun lopussa, ja lehden toimittajat irtisanoivat itsensä tällä viikolla. Taustalla väitetään olevan Venäjän turvallisuuspalvelu.

Norjalaisen Barents Observer -verkkolehden toimittajat ovat irtisanoutuneet. Taustalla on toimituksen ja lehden omistajien välinen riita.

Englanniksi ja venäjäksi juttunsa julkaiseva Barents Observer on seurannut arktisen alueen asioita ja esimerkiksi Venäjän energiaprojekteja Jäämerellä.

Verkkolehden päätoimittaja Thomas Nilsen sai potkut syyskuun lopussa. Syyksi kerrottiin Nielsenin epälojaali toiminta lehden omistajia kohtaan. Norjan kolme pohjoisinta kuntaa Nordland, Tromssa ja Finnmark omistavat lehden.

Norjan yleisradion mukaan Nilsen sai potkut, koska Venäjän turvallisuuspalvelu FSB oli pyytänyt Norjan hallitusta hiljentämään lehden.

Journalisti-lehden mukaan Nilsen ajautui erimielisyyteen julkaisun omistajien kanssa keväällä. Nilsen kertoi, että hän ei suostunut omistajien toiveeseen muuttaa journalistinen verkkolehti infoportaaliksi ja lopettaa kriittisen juttujen kirjoittaminen.

Riita tuli julki toukokuussa. Barents Observer kertoi, että omistajat haluavat oikeuden puuttua lehden sisältöön.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt