Verkkouutiset

Pääkaupungin liikennekaaos: Nyt autoilta kielletään tämä väylä

Apulaispormestari Pia Pakarinen ja kaupunginvaltuutettu Risto Rautava sanovat Helsingin keskustan joutuvan mottiin.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Helsingin apulaispormestari Pia Pakarinen (kok.) ja kaupunkiympäristölautakunnan varapuheenjohtaja, kaupunginvaltuutettu Risto Rautava (kok.) varoittavat Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessaan Helsingin liikenneuudistusten vaikutuksista. Pakarisen ja Rautavan mukaan Helsingin keskusta ”on vaarassa joutua mottiin”.

Kirjoittajat muistuttavat, että liikenne on jo pahasti sumpuuntunut läntisessä Helsingissä. Pakarinen ja Rautava vaativat, että Hämeentien muuttaminen joukkoliikenne- ja kevyen liikenteen kaduksi tulisi aloittaa vasta Hakaniemensillan ja Hakaniemenrannan muiden hankkeiden valmistuttua. Helsingin sisääntuloväyläksi aikanaan rakennetun tien muuttaminen kaduksi on tarkoitus aloittaa jo ensi vuoden aikana.

– Todellinen liikennekaaos uhkaa seuraavaksi itäistä kantakaupunkia, jossa ovat rakentumassa noin kymmenen vuoden aikana muun muassa Kruunu­sillat, Hakaniementorin pysäköintiluola, Hakaniemensillan peruskorjaus, Hakaniemenranta hotelleineen ja Hakaniemen­kadun uusi jätevesipumppaamo. Paitsi katutyöt myös jokainen rakennus- ja peruskorjaushanke vaikuttaa väistämättä liikenteeseen, Pia Pakarinen ja Risto Rautava varoittavat.

Heidän mukaansa Hämeentien hanketta ei pitäisi tarkastella erikseen vaan osana alueen liikennejärjestelyjen kokonaisuutta. Pakarisen ja Rautavan mukaan Hämeentien sulkemiselle henkilöautoliikenteeltä ei ole perusteita lähivuosina.

Helsingin sisääntuloliikenteen ruuhkat ja etenkin henkilöautoliikenteen vaikeutuminen keskustan alueella ovat herättäneet runsaasti keskustelua ja jopa raivoa asukkaiden ja työmatkalaisten parissa.

– Mikäli keskustaan pääseminen tehdään yhä vaikeammaksi, keskustan elinvoimaisuus – yritystoiminta ja kaupunkilaisten liikkuminen – uhkaa näivettyä, Pakarinen ja Rautava kirjoittavat.

– Julkista liikennettä ja pyöräilyverkkoa kehitettäessä ei voida sulkea tai kaventaa kaikkia väyliä yhtä aikaa, vaan tarvitaan jaksotusta, he jatkavat.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)