Osmo Soininvaaran mukaan autoilu on yliverotettua haja-asutusalueilla ja aliverotettua kaupungeissa. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Osmo Soininvaara: Näin Helsinki tyhjennettäisiin autoista

Vihreän vaikuttajan ratkaisussa korkeat tietullit ja keskustatunneli hävittäisivät autot ’melkein kokonaan’.

Vihreiden ex-puheenjohtaja Osmo Soininvaara kertoo pettyneensä keskustatunnelin saamaan nopeaan tyrmäykseen. Hänen mukaansa Helsingin liikennepolitiikassa olisi voitu neuvotella vähemmän autokeskeinen ratkaisu, joka olisi koitunut kaikkien osapuolten voitoksi.

– Hahmottelin ratkaisua, jossa olisi ollut kohtuuhintainen tunneli – ei siksi, että sitä välttämättä tarvittaisiin, vaan koska sopua ei muuten syntyisi. Ajatus oli, että tunneli rahoitettaisiin tietulleilla (ruuhkamaksuilla, sujuvaisuusmaksuilla tai miksi niitä kukin nyt haluaakin kutsua). Olennaista oli, että Helsingin ympärillä olisi tullikehä, jonka ylittäminen maksaisi kellonajasta riippuen jotain 1–3 euroa, siis vähän niin kuin Tukholmassa, jossa ne ovat parantaneet liikenteen sujuvuutta olennaisesti, Osmo Soininvaara kirjoittaa blogissaan.

Tiemaksujen yhdistäminen keskustatunneliin olisi Soininvaaran mukaan vähentänyt autoliikennettä sekä parantanut jalankulkijoiden ja joukkoliikenteen tilannetta. Ongelmana oli hankkeen hintalappu, joka kohosi selvityksen myötä puolesta miljardista eurosta jopa 1,4 miljardiin.

Näin kallista hanketta on vaikea arvioida taloudellisesti kannattavaksi, vaikka hyötyyn olisi laskettu mukaan esimerkiksi tonttien arvonnousu ja liikenteen haittojen väheneminen.

– Kun päästiin vapaasti ideoimaan, haluttiin tehdä tunneli kaikilla herkuilla. Oliko pakko suunnitella tunneli 50 kilometrin tuntinopeudelle? Paljon halvemman olisi saanut, jos olisi tyytynyt pienempään nopeuteen. Eritasoliittymät ovat kalliita maan päälläkin, puhumattakaan siitä, että ne louhitaan kallioon, Soininvaara pohtii.

Rekat voitaisiin siirtää pois ”uivista juottamoista”

Osmo Soininvaaran laskelmien mukaan autoista koituvan haitan pitäisi olla vähintään 3,6 euroa ja tunnelimatkoja vähintään 15 miljoonaa vuodessa, jotta tunnelin rakentaminen olisi järkevää. Summa voitaisiin kerätä myös joustavien tiemaksujen kautta.

– Hiljaisina aikoina vähemmän ja vilkkaina aikoina vastaavasti enemmän. Tämä eri ole mitään viherhörhöyttä, vaan aivan valtavirtataloustieteen mukaista. Katso ulkoisvaikutusten hinnoittelu. Se on olennainen osa markkinatalouden teoriaa, Soininvaara kirjoittaa.

– Myönnän, että tässä pitäisi autoilijoiden hyväksi maksaa bensiinivero, joka lienee noin 5 senttiä/km. Hyväksi ei voi laskea sitä autoilijoiden räikeää yliverotusta, jota tapahtuu maakunnissa, jossa autoilun ulkoiset haitat ovat paljon vähäisempiä. Ihan totta: minusta autoilu on törkeästi yliverotettua haja-asutusalueilla ja aliverotettua kaupungeissa.

Hän pohtii myös ”todella radikaalia” ratkaisua, jossa tunneli toteutettaisiin yhdessä korkeiden tietullien kanssa. Yhdistelmä tyhjentäisi Helsingin niemen autoista lähes kokonaan.

– Tässä ratkaisussa ei muuten kannattaisi periä tunnelissa yhtä korkeaa maksua. Oikea maksu olisi sellainen, joka hinnoittelisi tunnelin sopivan täyteen.

Tunnelihanketta on perusteltu myös rekkaliikenteen ohjaamisella pois keskustan ruuhkista. Soininvaaran mukaan ongelmaan voitaisiin puuttua jo nyt perimällä haittakustannuksia osana satamamaksuja.

– Lopputulos olisi dramaattinen. Rekat siirtyisivät näistä uivista juottamoista tehokkaille roro-aluksille ja suuntaisivat Vuosaareen. Niin kuin pitäisi tehdäkin, Osmo Soininvaara sanoo.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt