Sähköautoja latauksessa Helsingin Lauttasaaressa. LEHTIKUVA/JUSSI NUKARI

Osakekehitys kertoo: Polttomoottorin aika on pian ohi

Markkinat viestivät nyt voimakkaasti, että aikakausi on tiensä päässä.

Se yksi asia mistä rahoituksen alan tutkijat ovat samaa mieltä on, että markkinat ovat ainakin suhteellisen tehokkaat.

Markkinoiden tehokkuus tarkoittaa sitä, että osakkeet hinnoitellaan pörssissä oikein.

Markkinoiden eri osapuolilla voi hyvinkin olla erilainen näkemys osakkeeseen liittyvän tiedon merkityksestä ja sitä kautta osakkeen hinnasta. Markkinat ovat sitten se laskuri, jonka kautta erilaiset näkemykset summautuvat yhdeksi, ja oikeaksi, markkinahinnaksi.

Kääntäen tämä joukkoälyn mekanismi johtaa siihen, että osakemarkkinoiden hinnat kertovat jotakin yhteiskunnan tilasta ja suunnasta. Osakemarkkinoiden yhtenä tehtävänä onkin informaation välittäminen.

Sähköautot ovat nyt suosittuja sijoituskohteita

Osakemarkkinat hinnoittelevat sähkönautonvalmistajien tulevaisuuden näkymät nyt erittäin ruusuisiksi.  Näkymät nähdään sen vertaa suotuisina, että markkinat hinnoittelevat nyt polttomoottorien aikakauden loppua.

Tunnetuin esimerkki on Elon Muskin johtama Tesla. Teslan osake on noussut vuodessa 748 prosenttia. Se on todella paljon.

Teslan osakkeesta puhutaan fundamenteistaan irronneena hypetyksen kohteena ja kulttiosakkeena. Näin voi ollakin, mutta Tesla ei ole ainoa sähköautonvalmistaja, jossa markkinat näkevät merkittävää tulevaisuuden potentiaalia

Kiinalaisen sähköautonvalmistaja Nion osakekurssi on noussut vuodessa huimat 1668 prosenttia.

Samoin kuin Teslan, niin Nionkaan tapauksessa kyse ei ole epälikvidin ja äärimmäisen alhaiselta tasolta lähtevän senttiosakkeen sattumanvaraisesta heilahtelusta. Nio on markkina-arvoltaan jo Volkswagenin kokoluokkaa.

Sadanseitsemän prosentin päivänousu

Viimeisin esimerkki siitä kuinka kovasti pörssi polttomoottorin loppuun uskoo, saatiin kun Arclight Clean Transition Corporation ilmoitti aikeistaan sulautua sähköbussivalmistaja Proterran kanssa.

Markkinat reagoivat uutiseen positiivisesti ja pörssin sulkeutuessa osake oli noussut huimat 107 prosenttia.

Näin mittava kurssinousu kuulostaa jo järjenvastaiselta, mutta Arclight Clean Transition Corporation on niin sanottu SPAC-yritys (enlg. Special Purpose Acquisition Company).

SPAC-yritykset listautuvat pörssiin hakeakseen sijoittajilta rahaa yksityisen yrityksen viemiseksi pörssiin. Listautuessaan SPAC-yrityksillä ei ole lainkaan omaa liiketoimintaa ja hyvän sijoituskohteen löytyminen voi siksi saada aikaan merkittävän kurssinosteen.

Syy on siinä, että ennen sijoituskohteen löytymistä on sijoittajien varauduttava mahdollisuuteen, että sopivaa kohdetta ei löydy lainkaan kahden vuoden määräajan puitteissa. Silloin pörssistä kerätyt rahat palautetaan sijoittajille, eikä tuottoa tule.

Koska SPAC-rakenne selittää osan kurssinoususta, ei kurssireaktio ole ihan niin posketon kuin miltä se päällepäin näyttää. Osakkeen arvostus voi olla itse asiassa edelleen olla ihan kiinnostavakin, kuten alla olevan miljardöörin twiitistä käy ilmi.

Siltikin on myös niin, että sadan prosentin päivänousu ei jätä kahta sanaa siitä, etteikö markkinoilla olisi erittäin kova luottamus ja usko sähköisten ajoneuvojen valmistajiin.

Osakemarkkinat näkevät perinteiset autonvalmistajat hyvin erilaisessa valossa

Siinä missä sähköautoja valmistava uusi yritys on markkinoiden mielestä kova juttu, ei perinteisten eurooppalaisten autonvalmistajien kohdalla voida todellakaan puhua mistään osakesijoittajien huumasta.

Koronan myötä on menty alas ja tultu takaisin ylös, mutta vuoden takaiseen verrattuna perinteisten eurooppalaisten auto-osakkeiden liikkeet ovat olleet maltillisia ja nollan molemmin puolin: Volkswagen (-9%) BMW (+5%) , Peugeot (+8 %), Renault (-9%).

Samaa laimeaa tulevaisuudenuskoa osoittaa myös eurooppalaisia autonvalmistajia ja autojen varaosien toimittajia seuraava ”STOXX Europe 600 Automobiles & Parts”-indeksi. Indeksi on tätä kirjoittaessa kutakuinkin edellisvuoden tasolla.

Muutoksen voimaa on vaikea uskoa

Viimeisen vuoden kurssinousun myötä Elon Musk on maailman rikkain mies. Samalla Teslan markkina-arvon on nyt suurempi kuin mitä kaikkien muiden maailman suurempien autonvalmistajien markkina-arvo yhteensä

Moni uskoo, että markkinat ovat seonneet. Onhan näiden muiden autonvalmistajien liikevaihto 36-kertainen Teslan liikevaihtoon verrattuna.

Toisaalta myös liiketoiminnan laadussa on eroja uuden ja vanhan valmistajan välillä.

Vaikkapa Volkswagenin tapauksessa viimeisin vuosineljännes näyttää laskua niin liikkeenvaihdon kuin tuloksenkin osalta.

Kiinalainen Nio löi samaan aikaan pöytään 146 prosentin liikevaihdon kasvun. Syitä on useita, mutta selvää on, että ero on valtava.

Moni uskoo polttomoottorin olevan pian tiensä päässä

Kaikki autonvalmistajat eivät usko, että polttomoottorin tarina olisi vielä lopussa, mutta ainakin osakemarkkinat hinnoittelevat osakkeet sen mukaisesti.

Moni sanoo saman asian myös ääneen. Teslan hurjan kurssinousun ennustaneen Ark Investin Catherine Wood toistelee, että kaikki polttomoottoriin liittyvät yritykset ovat ongelmien tiellä.

Peugeotin toimitusjohtaja Jean Philippe Imparato uskoo polttomoottorin kuolevan pois vuoteen 2030 mennessä. Toyota ennustaa maltillisemmin ja uskoo polttomoottorien kuolevan vuoteen 2050 mennessä.

Volvon tavoitteena on kehittyä puhtaaksi sähköautoyhtiöksi vuoteen 2030 mennessä. Volvon toimitusjohtaja on perustellut päätöstään sillä, että polttomoottorit eivät kuulu tulevaisuuteen.

Toisaalta Volvon tavoite voi olla myös reagointia yhteiskunnan luomaan paineeseen taistelussa ilmastonmuutosta vastaan.

Ranskan, Britannian ja Tanskan tavoitteena on asettaa bensiini- ja dieselkäyttöisille autoille myyntikielto vuoteen 2030 mennessä.

HENRI BLOMSTER

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt