Mediassa esiin nostettuja ongelmia ei voida yleistää. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI

Opetussuunnitelmasta väitetään tehdyn syntipukki

Asiantuntijat eivät allekirjoita opetussuunnitelman kritiikkiä.

Opetussuunnitelman perusteista on tehty syntipukki kaikkiin suomalaisen perusopetuksen ongelmiin, kansallisen koulutuksen arviointikeskus Karvin asiantuntijat Salla Venäläinen, Jaana Saarinen ja Mikko Viitala kirjoittavat Helsingin Sanomien mielipideosastolla. Heidän mukaansa on vaikea allekirjoittaa mediassa vellovaa kritiikkiä OPS-arvioinnin tulosten valossa.

– Opetussuunnitelman perusteet 2014 on ollut käytössä alakouluissa vasta muutaman vuoden ja yläkouluissa vielä vähemmän, joten koulut vasta harjoittelevat uusia työskentelytapoja. Pelottelun sijaan pitäisi keskustella siitä, mitä opetussuunnitelman onnistunut toteuttaminen kouluissa ja kunnissa vaatii, Venäläinen, Saarinen ja Viitala kirjoittavat.

Asiantuntijoiden mukaan opetussuunnitelma ei pakota oppilaita olemaan täydellisen itseohjautuvia liian nuorena. Se ei myöskään pakota lopettamaan opettajajohtoista oppimista tai luopumaan luokkahuoneista. Mediassa usein esiin nostettujen ongelmien yleistäminen kaikkiin kuntiin tai kouluihin ei kirjoittajien mukaan ole OPS-arvioinnin mukaan perusteltua.

– Sen sijaan että uudenlaiset oppimisen ympäristöt tyrmätään, pitäisi keskustella siitä, mikä niissä on toimivaa ja mikä kehitettävää. Opetussuunnitelma on tietoisesti jätetty väljäksi, jotta se tukisi kuntien ja opettajien työn autonomiaa, asiantuntijat kirjoittavat.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt