Verkkouutiset

Opettajien mukaan älypuhelimet ovat merkittävin yksittäinen koulutyötä häiritsevä syy. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Opettajista halventavaa materiaalia sosiaalisessa mediassa

Kansanedustaja teki kirjallisen kysymyksen jaksamisesta ja työturvallisuudesta kouluissa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kokoomuksen kansanedustaja Terhi Koulumiehen mukaan OAJ:n selvitykset kertovat karua kieltään siitä, että opettajat ovat hyvin uupuneita.

– Syitä kuormittumiselle on lukuisia: työhön kuulumattomien töiden tekemiset, levoton ilmapiiri luokassa, erityisoppilaiden integroiminen normaaliopetukseen. Kuitenkaan tarvittavaa lisätukea ei ole luokkaan erityisoppilaiden tuotu mukana, Terhi Koulumies totea kirjallisessa eduskuntakyselyssään.

– Opettajat nostavat esille yksittäiseksi koulutyötä häiritseväksi syyksi myös lasten älypuhelimen kasvaneen käytön. Lapset paitsi käyttävät puhelintaan paljon vapaa-aikanaan, jolloin esimerkiksi yöunet jäävät vähemmälle, mutta myös oppitunneilla. Opettajia saatetaan kuvata oppitunnilla ja heistä jaetaan halventavaa materiaalia sosiaalisen median kanavilla. Myös luokan muita oppilaita, erityisesti heitä, joita kiusataan jo muilla tavoin, kuvataan pilkkaamismielessä ja videoita ja halventavaa materiaalia levitellään jopa satojen ihmisten nähtäville.

Lisäksi puhelimen jatkuva käyttö häiritsee oppilaiden omaa keskittymistä sekä myös muita oppilaita.

Edustajan mukaan oppitunneista iso osa menee levottoman ilmapiirin rauhoittamiseen.

– Tämä on turhauttavaa paitsi opettajille, myös niille oppilaille, jotka haluavat keskittyä oppimiseen. He jäävät usein täysin vaille aikuisen huomiota, kun levottomat ja häiritsevästi käyttäytyvät lapset vievät kaiken aikuisen huomion. Nämä lapset joutuvat koulussa pärjäämään omillaan, sillä hyvällä käytöksellä ei valitettavasti saa huomiota.

– Opettajat kohtaavat myös aiempaa enemmän väkivaltaa työssään. Tämä näkyy muun muassa kasvaneina sairauspoissaoloina viimeisten vuosien aikana. Väkivalta on sekä fyysistä, että henkistä.

Opettajat joutuvat Koulumiehen mukaan kohtaamaan potkimista, lyömistä, halventavia sanoja, kiusaamista.

– Lisäksi oppilaiden vanhemmat saattavat olla yhteydessä opettajiin vapaa-ajalla. Kun kymmenien oppilaiden vanhemmat kyselevät lastensa koulutyöstä opettajan vapaa-ajalla toistuvasti, ei opettajalle jää tarvittavaa aikaa lepoon ja työstä palautumiseen.

– Samanaikaisesti myös nuorten keskinäinen väkivalta on kasvanut eikä koulukiusaamiseen pystytä puuttumaan kunnolla. Surullisimpina ja hälyttävimpinä esimerkkinä tästä viime joulukuussa tapahtunut murha Helsingin Koskelassa.

Edustajan varsinaiset kysymykset ministerille ovat ”miten hallitus aikoo toimia kouluväkivallan kitkemiseksi, miten opettajille turvataan riittävät oikeudet puuttua häiriökäyttäytymiseen, miten opettajien työpaikallaan kohtaama väkivalta aiotaan poistaa ja miten opettajien sekä oppilaiden kohtaama häirintä ja kiusaaminen sosiaalisessa mediassa estetään”.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)