Sunday Timesin haltuunsa saaman muistion mukaan Ison-Britannian satamissa saatetaan kokea kuukausia kestäviä ongelmia, jos ”no-deal Brexit” eli sopimukseton EU-ero toteutuu. Muistion mukaan yritykset ”kovan rajan” välttämiseksi Irlannin tasavallan ja Pohjois-Irlannin välillä ovat tuskin tuloksellisia.
Muistiossa varautumista kutsutaan nimellä ”Operation Yellowhammer” eli operaatio Keltasirkku. Sen mukaan sopimukseton EU-ero voi johtaa:
- Elintarvikepulaan ja hintojen nousuun.
- Tiukan rajan ja rajatarkastusten palauttaminen voi aiheuttaa protesteja ja levottomuuksia Pohjois-Irlannissa.
- Polttoaineen saatavuus heikkenee ja 2[nbsp]000 työpaikkaa menetetään, jos hallitus asettaa polttoaineen tuontitariffiksi nolla prosenttia. Mahdollisesti kaksi öljynjalostamoa suljetaan.
- Lääkkeiden, mukaan lukien insuliinin ja rokotteiden, saatavuuden heikkenemiseen ja odotusaikojen pidentymiseen.
- Elintarvike- ja lääkepulan aiheuttamaan yleisen järjestyksen ja turvallisuuden heikkenemiseen.
- Matkustajien myöhästymisiin EU-lentokentillä, Kanaalitunnelissa ja Doverin lautoilla.
- Britanniaan saapuvien EU-rekkojen jonotus Calais’n satamassa saattaa kestää lähes kolme päivää.
- Tullitarkastusten aiheuttamat rahti- ja ahtausongelmat satamissa voivat kestää jopa kolme kuukautta ennen kuin ne palaavat 50-70 prosentin tasoon nykyisestä.
Ison-Britannian valtiovarainministeriö on budjetoinut eri hallinnon tasoille ja virastoille 1,5 miljardia puntaa (1,65 miljardia euroa) brexit-varautumista varten.