X
SULJE MAINOS
Pikalataus kuluttaa sähköauton akkua enemmän kuin seinäpistokkeesta lataaminen. LEHTIKUVA / MIKKO STIG

Onko käytetty sähköauto riski? IL: Näin käy akulle

Sähköautossa moottorin huoltokohteita ei ole ollenkaan.

Paljon ajetun sähköauton ostaminen ei ole kuluttajalle riski, autokorjaamoyrittäjä  Miikka Haajanen arvioi Iltalehdelle.

Haajasen mukaan sähköautossa huoltokohteita on moninkertaisesti vähemmän kuin perinteisessä polttomoottoriautossa. Hän kertoo, että akku pysyy normaalisti pitkään todella hyvänä – ainakin, jos välttää pikalatausta.

– Olen välttänyt pikalatausta ja akun kapasiteetista on yhä jäljellä 99 prosenttia, Haajanen kertoo 189 000 kilometriä ajetusta vuoden 2016 Nissan Leaf -autosta.

– Totta kai se lämmittää ja rasittaa akkua, kun siihen syötetään pikalatauksessa virtaa 20 kertaa nopeammin kuin ladatessa hitaasti seinäpistokkeesta.

Hän sanoo, ettei hänellä ole ollut sähköautojen kanssa mitään ongelmia, eikä hän ole kuullut mitään myöskään kollegoiltaan.

– Sähköautossa ei tarvitse vaihtaa jakohihnoja eikä moottorin tai vaihdelaatikon öljyjä. Sähköauto toimii kuin sähköinen porakone: matka jatkuu liipaisinta painamalla, kun siinä ei ole perinteisen auton vaihdelaatikkoa.

Vaikka akun teho kuitenkin laskisi, saa Haajasen mukaan akun kuitenkin helposti iskuun, kun siitä vaihdetaan pelkästään yksi moduuli. Sen remontti on noin 2000 euroa.

Volkswagen-konsernin autoja maahantuovan K-Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalaisen onkin puppua, että akkuremontti maksaisi kymmeniä tuhansia euroja.

–Yleisesti luullaan yhä, että kaikissa sähköautoissa mallista riippumatta uusi akusto maksaa 10 000–20 000 euroa. En ole kuitenkaan kuullut, että yhteenkään sähköautoon olisi tarvinnut vaihtaa koko akustoa, Karjalainen sanoo.

– Sähköauton pääasiallisia huoltokohteita ovat vain alustan osat nivelineen ja iskunvaimentimineen sekä jarrut. Perinteisessä polttomoottorissa on noin 1 700 osaa, joista arviolta 35–40 prosenttia on siten myös huoltokohteita. Sähköautossa moottorin huoltokohteita ei ole ollenkaan, Nissan Nordic Europen viestintäpäällikkö Mika Särkelä sanoo.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt