Katko alkaa alkaa torstaina 18.11. kello 15.30 ja päättyy maanantaina 22.11. kello 12. Katkon aikana OmaVerossa ei voi hoitaa mitään veroasioita. Verohallinto ohjeistaa hoitamaan veroasiat alkuviikosta.
Käyttökatkon syynä on järjestelmäpäivitys, jonka aikana OmaVero päivitetään uudempaan versioon. OmaVeron tuoteomistaja Joonas Jarva kertoo, että päivityksen myötä OmaVeron ulkoasu uudistuu ja käytettävyys paranee.
− OmaVeron ilme raikastuu ja modernisoituu, ja sen toimintalogiikka muuttuu hieman. Jatkossa asiakas näkee heti palvelun etusivulla kokonaiskuvan omasta tilanteestaan, Jarva sanoo.
Uudistunut OmaVero toimii aikaisempaa paremmin mobiililaitteilla, eli esimerkiksi älypuhelimella ja tabletilla.
Lisäksi jatkossa OmaVerossa voi tehdä verokortin nykyistä helpommin ja nopeammin.
− Lyhyelle verokorttihakemukselle täytetään vain yleisimmät tulot ja vähennykset, mikä nopeuttaa säännöllistä palkkatuloa saavien asiakkaiden verokortin hakemista. Nykyinen OmaVeron verokorttihakemus säilyy lyhyen verokorttihakemuksen rinnalla, Jarva kertoo.
Loppuviikon katko vaikuttaa myös Verohallinnon asiakaspalveluun. Koska myös OmaVeron taustajärjestelmää päivitetään katkon aikana, virkailijoillakaan ei ole pääsyä asiakastietoihin. Esimerkiksi uutta verokorttia tai verojen maksutietoja ei saa asiakaspalvelusta katkon aikana.
Perjantaina 19.11. puhelinpalvelu toimii osittain, mutta sieltä saa vain yleisneuvontaa. Verotoimistot ovat perjantaina avoinna aukioloaikojen puitteissa − niissä voi jättää asiakirjoja ja saada asiansa vireille.
Asiakaspalvelu toimii normaalisti jälleen maanantaina 22.11.