Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

”Odotan kauhulla hallituksen päätöksiä liikenteen verotuksesta”

Timo Heinonen (kok.) arvostelee hallituksen talous- ja työllisyyspolitiikkaa.

Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen esittää tiedotteessaan huolensa nykyisen Sanna Marinin (sd.) hallituksen talous- ja työllisyyspolitiikasta.

– Vasemmistohallituksen koko oma hallitusohjelma rakentuu paranevan työllisyyden varaan. Nyt hallitus ei ole kyennyt tekemään päätöksiä työllisyyttä parantavista toimista lainkaan ja itseasiassa tehdyt päätökset jopa heikentävät tänä vuonna työllisyyttä ja lisäävät työttömyyttä asiantuntijoiden arvioiden mukaan jopa 5 000 hengellä. Ratkaisevan tärkeä työllisyystavoite menee siis omin päätöksin yhä kauemmaksi, Heinonen ihmettelee.

Työnteon verotuksen kiristäminen on hänestä huolestuttavaa talouskasvun kannalta tarkasteltuna.

– Nyt pitkästä aikaa maamme hallitus antoi omilla päätöksillään tai päättämättämyydellään ihmisten verotuksen kiristyä. Vuodenvaihteessa jo 2 300 euron työtulolla verotus kiristyi valtiovarainministeri Katri Kulmunin (kesk.) ensimmäisen talousarvioesityksen myötä. Ihmisillä on tänä vuonna vähemmän rahaa käytössä kuin päättyneenä vuonna ja se näkyy kulutuksen hiipumisena ja suoraan taloudessa.

Myös keskustan politiikka, joka näyttää olevan sen äänestäjäkunnan arvojen vastaista, ihmetyttää Heinosta. Hän mainitsee esimerkkeinä polttoaineiden hintojen nostamisen ja kotitalousvähennyksistä leikkaamisen hyväksymisen.

– Nämä iskevät rajuimmin juuri maaseudulla asuviin ja omaa autoa pakosta tarvitseviin suomalaisiin. Ja totta kai näiden vaikutus on suora myös yrittäjyyteen, toteaa Heinonen.

Hän sanoo ”odottavansa kauhulla Marinin hallituksen päätöksiä liikenteen verotuksen isommasta uudistamisesta ja myös suunnitelluista ruuhka- tai tiemaksuista”.

– Näyttää siltä, että SDP:n ja keskustan johdolla tullaan tekemään sellainen liikenteen veronmuutos minkä maksajiksi joutuvat tavalliset henkilöauton käyttäjät. Tässä unohdetaan kokonaan se, että pitkien etäisyyksien maassa oman auton käyttäminen on monelle välttämätöntä. Toivottavasti keskusta olisi edes tässä koko Suomen puolella. Mahdollisuuksia on muitakin kuin keppi ja raippa, esimerkiksi suomalaisella diesel-innovaatiolla saataisiin olemassa olevan autokannan päästöt putoamaan murto-osaan. Nyt pitäisi uskaltaa käyttää verotusta kannustimena eikä aina vain rangaistuksena, toteaa Heinonen.

Hän viittaa Nesteen jätteistä ja tähteistä tehtävään diesel-innovaatioon, mikä pudottaa vanhan diesel-auton hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosenttia.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt