Hitaiden raideyhteyksien on arvioitu heikentävän kaupunkiseutujen kehitystä. LEHTIKUVA / TEEMU SALONEN

”Nyt loppui nysvääminen” – ”Helsingistä Tampereelle 37 minuutissa”

Kansanedustajan mukaan edistys vaatii lähes mahdottomien aikataulujen asettamista.

Kokoomuksen kansanedustaja Harri Jaskari kertoo asettaneensa yrittäjä Peter Vesterbackan kanssa periaatteellisen tavoitteen Tampereen ja Helsingin välisestä junayhteydestä. Matka-aikaa olisi lyhennettävä vain 37 minuuttiin vuoteen 2025 mennessä.

Lähitulevaisuudessa Tampereelta voisi päästä hieman yli tunnissa Tallinnaan, jos Vesterbackan kaaveilema tunneliyhteyskin toteutuisi.

– Nyt sitten kyynikot jo nauravat ja heristelevät sormeaan. Antaa heristellä! Ei tämä maailma ole koskaan kyynikkojen kautta edennyt. Minusta on erinomainen idea, että laitetaan lähes mahdoton aikataulu näin aluksi. Sitten tiedetään joka päivä, että hommaa on tökittävä eteenpäin reippaalla otteella, Harri Jaskari toteaa Nyt loppui nysvääminen -viikkokirjeessään.

Hänen mukaansa ei ole yllätys, että Ruotsi on saanut 17 kertaa enemmän EU:n infrarahoja kuin Suomi.

– Suomi näpertelee, Ruotsi visioi ja toteuttaa heti hankkeet suuresti. Samalla kansainväliset sijoittajat kiinnostuvat. Kuka nyt Suomen 10 miljoonan euron eritasoristeyksestä kiinnostuisi?

– Oikeastaan voi kysyä, miten voimme edes ajatella, että hanketta ei toteutettaisi pikavauhtia. Mikäli ajattelemme business as usual, seuraava kymmennen vuotta kuljetaan Tampere–Helsinki-väliä hidastetulla nopeudella. Arvion mukaan tästä hidastelusta aiheutuu 30 miljardin euron yhteiskunnalliset menetykset – vuosittain, Harri Jaskari sanoo.

Hän pitää mahdottomana, että ratahankkeen yleissuunnitteluun käytettäisiin jopa viisi vuotta, sillä Virossa sama suunnittelu on puristettu 18 kuukauteen.

– Emme voi hyväksyä sitä, että hanke toteutetaan 30 vuoden aikana budjettirahoituksella. Suurin osa meistä kasvaa silloin jo koiranputkea.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt