Verkkouutiset

Nettiostoksissa vaaditaan vahvaa tunnistautumista

Verkkomaksamisessa vahva sähköinen tunnistaminen tulee pakolliseksi.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Verkkokauppojen ja mobiilisovellusten on jatkossa tarkistettava entistä tarkemmin maksajan henkilöllisyys, kun toinen maksupalveludirektiivi tulee kokonaisuudessaan voimaan lauantaina.

Pelkät maksukortin tiedot eivät jatkossa pääsääntöisesti riitä verkko-ostosten maksamiseen, vaan kuluttajalta edellytetään lisäksi tunnistautumista esimerkiksi pankkitunnuksilla, kertakäyttöisellä tekstiviestisalasanalla tai sormenjäljellä.

Pankkien paperisten tunnuslukulistojen käyttö maksamiseen ja tilinkäyttöön edellyttää jatkossa lisävarmennetta, kuten tekstiviestivahvistusta.

Direktiivi mahdollistaa asiakkaan vahvaan tunnistamiseen tiettyjä poikkeuksia. Tunnistaminen ei ole pakollista esimerkiksi alle 30 euron verkkomaksuissa tai alle 50 euron lähimaksuissa. Muitakin poikkeuksia on, mutta tilinpitäjäpankit voivat halutessaan edellyttää vahvaa tunnistamista myös poikkeusten piiriin kuuluvissa tilanteissa.

Uusia tili- ja maksupalveluita

Maksamisen markkinoille on tulossa myös uusia toimijoita. Maksutoimeksiantopalvelun tarjoajat mahdollistavat tilisiirron tekemisen pankkitililtä myös muuten kuin kuluttajan oman pankin välittämänä. Käytännössä kuluttaja voi antaa luvan veloittaa ostokset suoraan omalta pankkitililtään ilman maksukortin tai verkkopankin käyttöä.

Tilitietopalveluntarjoajat kokoavat kuluttajan suostumuksella tietoa kuluttajan nimetyiltä maksutileiltä. Tietojen perusteella kuluttajalle voidaan tarjota erilaisia lisäpalveluita, kuten taloudenhallintaa helpottavia sovelluksia.

Tilitietopalveluntarjoaja saa käyttää, hankkia tai säilyttää kuluttajan maksutilitietoja ainoastaan kuluttajan nimenomaisesti pyytämässä tarkoituksessa.

Maksutoimeksiantopalveluiden tarjoaminen vaatii toimiluvan, ja tilitietopalvelujen tarjoajien pitää rekisteröityä pankkiviranomaisille. Toimiluvat ja rekisteröinnit myöntää Suomessa Finanssivalvonta. Kuluttaja-asiamies valvoo uusia toimijoita silloin, kun maksupalvelun käyttäjä on kuluttaja.

Miten erottaa huijarit?

Pankkitunnuksia ei koskaan saa luovuttaa muille kuin omalle pankille. Kuluttaja saa kuitenkin maksaa verkossa luvansaaneen maksutoimeksiantopalvelun välityksellä omilla pankkitunnuksillaan.

Käytännössä kuluttajan kannattaa aina ennen maksu- tai tilitietopalvelun käyttöönottoa selvittää palveluntarjoajan perustiedot, kuten yrityksen nimi ja yhteystiedot, sekä tarkistaa yrityksen verkko-osoite.

Luotettava palveluntarjoaja kertoo verkkosivuillaan itsestään, toiminnastaan, yhteystiedoistaan ja valvovasta viranomaisesta avoimesti. Huijari voi kuitenkin naamioida verkkosivustonsa luotettavan näköiseksi.

Luvansaaneet ja rekisteröityneet toimijat voi tarkistaa Finanssivalvonnan ja Euroopan pankkiviranomaisen rekistereistä.

Ongelmatilanteissa kannattaa kääntyä pankin puoleen

Vahvan tunnistamisen käyttöönotossa voi alkuun olla ongelmia ja viivästyksiä. Jos pankki ei ole edellyttänyt sähköistä maksutapaa käytettäessä maksajan vahvaa tunnistamista, mahdollisessa väärinkäytöstilanteessa voi vaatia hyvitystä pankilta. Pankkien on kuluttajaviestinnässään annettava oikea kuva pankin vastuista.

Jos on käyttänyt toimiluvallista maksutoimeksiantopalvelua tai tilitietopalvelua ja maksamisessa ilmenee ongelma, voi reklamoida pankille.

Pankkitietojen kalastelu verkossa on lisääntynyt ja kuluttaja saatetaan harhauttaa antamaan pankkitunnuksensa huijarille, joka vaikuttaa päällisin puolin luotettavalta maksutoimeksianto- tai tilitietopalvelun tarjoajalta. Jos huomaa tulleensa huijatuksi, on syytä ottaa välittömästi yhteyttä pankkiin, ja pyytää pankkitunnusten sulkemista.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)