Aloite lopettaisi lihatuotteiden mainostamisen. LEHTIKUVA / EIJA KONTIO

Nämä kansanedustajat esittävät auto- ja lihamainosten lopettamista

Grillimakkarat, lomamatkat ja muoti eivät enää saisi näkyä katukuvassa.

Helsingin päätöksenteossa on edennyt valtuustoaloite, jossa 15 kaupunginvaltuutettua haluaa selvittää keinot kieltää ilmastohaitallisten tuotteiden ulkomainonta ja markkinointi. Pääkaupunki on aloitteen mukaan merkittävä mainospaikkojen vuokraaja koko Suomen tasolla.

– Kaupunki ei voi pakottaa kaupunkilaisia kuluttamaan ilmastoystävällisellä tavalla, mutta se voi lopettaa kaupunkilaisten ohjaamisen ilmastohaitallisten tuotteiden, kuten lentomatkailun, lihatuotteiden ja suoraan fossiiliteollisuuteen liittyvien tuotteiden, kuluttamiseen, aloitteessa todetaan.

– Kaupungin ei tule edistää mainospaikoillaan markkinointia, joka houkuttelee ilmastohaitallisten tuotteiden yhä kasvavaan kulutukseen.

Aloitteen ensimmäinen allekirjoittaja on kansanedustaja Mai Kivelä (vas.). Muita allekirjoittaneita kansanedustajia ovat Veronika Honkasalo (vas.) ja Paavo Arhinmäki (vas.) sekä eurokansanedustaja Alviina Alametsä (vihr.).

Muut allekirjoittajat ovat valtuutetut Dan Koivulaakso (vas.), Mia Haglund (vas.), Thomas Wallgren (sd.), Petra Malin (vas.), Sami Muttilainen (vas.), Suldaan Said Ahmed (vas.), Johanna Nuorteva (vihr.), Anna Vuorjoki (vas.), Leo Stranius (vihr.), Katju Aro (fp.) ja Sirpa Puhakka (vas.).

Mai Kivelä on tarkentanut Helsingin Uutisille, että rajoitettavia olisivat  ”lentomatkailu, yksityisautoilu, autojen myynti ja vuokraus, lihatuotteet, muut eläinperäiset tuotteet, muut kuin ekosähkösopimukset, vaateteollisuus lukuun ottamatta vaatelainaamoita ja kierrätysvaatteita”.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt