Simuloitu näkymä F-35-hävittäjän ohjaamosta. LOCKHEED MARTIN

Näin USA:n superhävittäjän pilotti näkee koneensa läpi

F-35:n runkoon asennetut kamerat antavat lentäjälle esteettömän näkymän ympäristöön.

Ase- ja ilmailualan yritys Lockheed Martin on julkistanut uuden videon F-35-hävittäjälentäjille suunnitellusta huippumodernista kypärästä ja sen ominaisuuksista.

Lentäjä voi muun muassa tarkkailla perinteisesti piiloon jääviä alueita koneen runkoon sijoitettujen kuuden kameran avulla, minkä uskotaan tehostavan reagointikykyä ja tilannekuvaa.

– Kaikki taistelutehtävän kannalta tärkeät tiedot projisoidaan kypärän visiirille, F-35C:n ensimmäisen tukialuslaskeutumisen suorittanut koelentäjä Tony Wilson toteaa.

Northrop Grumman -yhtiön valmistama Distributed Aperture System (DAS) varoittaa lentäjää lähestyvistä ohjuksista sekä mahdollistaa kohteiden seuraamisen yöllä ja vaihtuvissa sääolosuhteissa.

Nimenomaan häiveteknologian ja muun elektroniikan väitetään antavan F-35:lle selkeän etulyöntiaseman kilpaileviin hävittäjiin verrattuna.

Huipputeknisten komponenttien kehitystyö on silti aiheuttanut reilusti päänvaivaa koneen valmistajalle. Yhdysvaltain puolustusministeriö jopa harkitsi vuosikymmenen alkupuolella vaihtoehtoisen, luotettavamman kypärän kehittämistä. Suunnitelmasta luovuttiin lopulta loppuvuodesta 2013.

Japanin ilmavoimien F-35-hävittäjän tuhoutuminen tänä keväänä herätti jälleen epäilyjä uutuuskoneen teknisistä ongelmista. Maan puolustusministeri Takeshi Iwaya kiisti huhut maanantaina pidetyssä tiedotustilaisuudessa.

– Pidämme hyvin todennäköisenä, että lentäjä kärsi huimauksesta tai tulkitsi korkeutensa ja suuntansa virheellisesti. Hän ei ollut myöskään tietoinen ongelmasta, puolustusministeri sanoi Japan Timesin mukaan.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt