Verkkouutiset

Näin syntyi maailman ehkä tunnetuin slogan – taustalla onkin murhia ja teloitus

Niken kuuluisan mainoslauseen innoittajana olivat pahamaineisen murhaajan sanat, brittilehti kertoo.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Urheilujätti Nike tunnetaan Just do it -mainoslauseestaan (”anna mennä”, sananmukaisesti ”tee se”).

Daily Mailin mukaan 1988 lanseeratulla sloganilla on synkkä historia. Se on nimittäin peräisin pahamaineiselta murhaajalta.

Lausahduksen takana on mainosmies Dan Wieden, joka kertoo saaneensa ajatuksen siihen Yhdysvaltojen Utahissa kaksi ihmistä murhanneen ja ryöstäneen Gary Gilmoren viimeisistä sanoista.

Gilmore tuomittiin rikoksistaan kuolemaan vuonna 1977. Hänen kerrotaan halunneen kuolla teloitusryhmän edessä. Juuri ennen ampumistaan Gilmore oli puuskahtanut teloittajilleen ”let’s do it”.

Wieden kertoo muistaneensa Gilmoren sanat juuri ennen kuin meni tapaamaan Niken johtoa vuonna 1988. Hän muutti toteamusta hieman ja hitti syntyi. Slogania käytettiin ensi kertaa mainoksessa, jossa esiintyy 80-vuotias juoksija Walt Stack (alla).

Wiedenin mukaan sloganista ei ensin pidetty. Hän sai kuitenkin Niken johdon päät kääntymään. Nyt se on yksi maailman tunnetuimpia sloganeita.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)