X
SULJE MAINOS
Liikkumisesta ei saa tehdä toimeentuloa kurjistavaa asiaa, sanoo Autoliitto. LEHTIKUVA/MARKKU ULANDER

Näin paljon veronkorotus veisi lompakostasi bensiinipumpulla

Liikkumisesta ei saa tehdä toimeentuloa kurjistavaa asiaa, Autoliitto sanoo.

Valtiovarainministeriön liikenteen verotuksen uudistamista pohtinut virkamiestyöryhmä julkaisi raporttinsa tiistaina. Yksittäiselle veronmaksajalle työryhmän esitykset saattavat tarkoittaa suurta muutosta, toteaa Autoliitto.

Työryhmä esittää, että bensiinin veroa nostettaisiin 10 senttiä litralta ja dieselin veroa 11 senttiä litralta vuonna 2023. Ajoneuvoveroa alennettaisiin puolestaan keskimäärin 110 eurolla vuodessa. Arvonlisäveroineen veronkorotus tarkoittaisi pumppuhinnoissa noin 12 ja 13 senttiä litralta kalliimpia hintoja. Keskimäärin 6,5 litraa sadalla kilometrillä kuluttavalla bensiiniautolla polttoainekulut kasvaisivat 15 000 kilometrin ajosuoritteella 117 euroa ja 5 litraa sadalla kilometrillä kuluttavalla dieselautolla vajaat sata euroa, Autoliitto laskee.

– Korotuksen yhteydessä mainittiin muutosten olevan veroneutraaleja. Näin voi olla veronsaajan eli valtion näkökulmasta, mutta yksittäisen veronmaksajan kohdalla verotuksen muutos voi olla suuri. Veromuutosten vaikutukset riippuvat muun muassa siitä kuinka paljon ja millaisella kalustolla joutuu ajamaan, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa liiton tiedotteessa.

Työryhmä ehdottaa myös dieselpolttoaineen alennetun verokannan poistamista, mikä nostaisi dieselpolttoaineen verotusta 26 senttiä litralta, eli arvonlisäverollista hintaa noin 32 senttiä litralta.

Tätä korotusta kompensoitaisiin poistamalla käyttövoimavero, joka on keskimäärin noin 400 euroa vuodessa. Korotus söisi 5 litraa sadalla kilometrillä kuluttavalla dieselautolla keskimääräisen käyttövoimaveron poistosta saatavan hyödyn noin 25 000 kilometrin vuotuisella ajosuoritteella.

– Tämä muutos tekisi dieselautosta entistä kannattavamman vähäisillä kilometreillä ja lisäisi kustannuksia niillä, jotka joutuvat liikkumaan paljon omalla autolla, Nieminen arvioi.

Liikenteen sähköistymisen ja ajoneuvojen polttoainetehokkuuden parantuminen johtaa työryhmän mukaan liikenteen verotulojen alenemiseen reaalisesti 1,7 miljardilla eurolla vuoteen 2030 mennessä.

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) on kannustanut pohtimaan, voidaanko liikenteestä kerätä jatkossa niin paljon veroja taloutta ja ihmisten liikkumista häiritsemättä.

– Vanhasen pohdinta on ihan aiheellinen. Puhtaaseen liikenteeseen siirtyminen aiheuttaa myös muiden kustannusten nousua. Biopolttoaineet ovat kalliimpia valmistaa ja liikenteen sähköistyminen tuo omat lisäkustannuksensa. Muutosta on arvioitava kokonaiskustannusten eikä vain verotuksen näkökulmasta. Suomen kaltaisen maan pitäisi tehdä liikkumisesta kilpailukykytekijä eikä kotitalouksien taloudellista toimeentuloa ja elinkeinoelämää kurjistavaa asiaa, Nieminen sanoo.

Kilometriveroon Autoliitto suhtautuu varauksellisesti.

– Suomen kaltaisen 5,5 miljoonan asukkaan maan ei kannata olla etulinjassa kehittämässä tällaista järjestelmää. Ei ole mitenkään perusteltua maksaa järjestelmän kehittämisestä ja ylläpitämisestä valtavia summia, kun on edullisempiakin tapoja kerätä veroja.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt