Suomi-twitterissä on vuorokauden ajan käyty satojen viestien vaihtoa ihmisten laskutaidosta.
Meteli alkoi twiittaajan kerrottua, että hän oli huoltoasemalla maksanut 2,40 euroa maksaneen ostoksensa yhdellä kahden euron kolikolla ja yhdellä euron kolikolla.
– Nuorehko myyjä sai kassan jumiin, joten hän joutui laskemaan kännykän laskimella paljon mulle piti antaa takaisin, twiittaaja kertoi toisten kauhistukseksi.
Yksistään tähän twiittiin oli vuorokaudessa tullut 276 vastausta.
Twiittajaa on kuitenkin myös kehotettu tulemaan kokeilemaan, millaista on, kun kassa hajoaa ja jonoa kertyy. ”Jossain vaiheessa vaan vetää pään aivan totaalisesti lukkoon. Yksinkertaisinkin laskutoimitus voi olla käsittämättömän vaikea”, myyjää ymmärretään.
Miksi sun piti twiitata tää? Mitä iloa sait kassahenkilön julkisesta pilkkaamisesta? Jokainen, joka kassalla on/on ollut töissä tietää, että välillä tulee päiviä milloin on erityisen väsynyt tai stressaantunut. Inhimillisiä laskuvirheitä sattuu, se on normaalia!
— ?Laamanen? (@laamanlapsi) July 30, 2020
Prosessi, jossa myyjän pitää laskea päässään vaihtorahat on lähtökohtaisesti täysin järjetön. Ehdottomasti taskulaskimella tai kassakoneella tai tietokoneella kaikki rahahommelit. Ihminen kun tekee jotain sata kertaa, niin kerta menee väärin.
— Tuukka Simonen (@TuukkaSimonen) July 30, 2020
Nuori kassahenkilö ei osaa laskea päässä. Miten toimit?
A) sanot hänelle et se on 60 senttiä, toivottavasti ei oo ollut rankka päivä ja toivotat tsemppiä
B) twiittaat tilanteen implikoiden nuorten paskaa päässälaskutaitoa häsillä pisa ja ei jumalauta.
Aika vissi ero eikös?
— Siiri Salo (@siirisalo) July 30, 2020
Mulla oli koulussa matikka aina kymppi. Silti laskin laskimella jopa superhelpot vaiheet, jotta saan oman vainoharhani tapettua kehtoon.
Kassa on myös vastuussa, jos kassassa on heittoja. Eli pahimmassa tapauksessa maksaa virheen palkasta.
Ja kun palkka on valmiiksi pieni…
— Miko Vainio (@MikoVainio) July 30, 2020