Museokortti vuonna 2017. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Museokortin menestyksen uskotaan jatkuvan

Koronakevään romahdus on Museokorttia hoitavan yhtiön mukaan enää muisto vain.

Museoviraston tilastojen mukaan museoiden pääsymaksutulot ovat kaksinkertaistuneet Museokortin käyttöönoton jälkeen, kertoo Museokortti-toimintaa hoitava FMA Creations Oy. Yhtiö on Suomen museoliitto ry:n kokonaan omistama.

Viime vuonna museoiden pääsylipputulot kasvoivat 17 prosenttia 27,9 miljoonaan euroon. Kasvu on jatkunut vuodesta 2015, jolloin Museokortti otetiin käyttöön. Vuonna 2014 tulot olivat 13,9 miljoonaa euroa.

Museokortin kehitysjohtaja Seppo Honkasen mukaan kasvu osoittaa, että järjestelmä on taloudellisesti erittäin kannattava museoille.

– Museokortti on muuttanut museoiden käyttökulttuuria ja tuonut uuden ansaintalogiikan koko alalle, hän toteaa tiedotteessa.

Viime vuonna museovierailuja tehtiin 7,6 miljoonaa, kun aiemmin 2000-luvulla museoissa vierailtiin keskimäärin viitisen miljoonaa kertaa vuodessa. Vuoden 2014 jälkeen kävijämäärät ovat kasvaneet 41 prosenttia.

Museokortilla tehtyjen museokäyntien uskotaan olevan kasvussa myös tänä kesänä.

– Koronakevään hetkellinen romahdus on enää muisto vain. Museokortin myyntimäärät ovat kesäkaudella hurjassa 50 prosentin kasvussa verrattuna vastaavaan jaksoon viime vuonna, kertoo Honkanen.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt