Uuden alkoholilain myötä kauppojen olutvalikoimat ovat monipuolistuneet. Keskon tavarakaupan johtaja kertoo Kauppalehdelle, että K-ryhmän kauppiaat kasvattavat kauppojensa olutvalikoimaa hankkimalla uusia tuotteita suoraan pieniltä ja paikallisilta tuottajilta. Näin pienpanimot saavat tuotteensa suoraan paraatipaikoille.
– Vuoden 2019 aikana myynnin kasvu on ollut noin 15 prosenttia. Moni K-ryhmän kauppias on investoinut panimo-osastonsa laajentamiseen, joten olutvalikoimat kasvavat selvästi, vahvistaa Keskon tavarakaupan johtaja Harri Hovi.
Kulutus on myös S-ryhmän mukaan murroksessa. Laatu korvaa määrän, ja erikoisoluet, kuten ale- ja vehnäoluet, valtaavat markkinaosuutta kaupan peruslagereilta. Samalla pienpanimot kasvavat vauhdilla: 34 suurinta pienpanimoa kasvatti viime vuonna liikevaihtoa lähes 15 prosenttia 65 miljoonaan euroon.