Verkkouutiset

MT: Kauppojen valikoima voi supistua asiakkaista kerättyjen tietojen vuoksi

Tietosuojavaltuutetun mukaan kanta-asiakasjärjestelmien merkitys kaupoille on muuttunut.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Päivittäistavarakaupoilla on valtavasti tietoa etuasiakkaistaan, sillä jokainen osto tallentuu tietojärjestelmiin. Etukortin tietoja käytetään liikekohtaisten valikoimien kehittämiseen. Eri alueilla ostetaan erilaisia tuotteita.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio sanoo Maaseudun tulevaisuudelle, että alun perin asiakasuskollisuutta parantamaan tuodut kanta-asiakasjärjestelmät ovat muuttuneet pikemminkin varaston ylläpitoon ja logistiikkaan liittyviksi järjestelmiksi.

”On jopa esitetty näkemyksiä, että ne ovat johtaneet valikoimien pienenemiseen. Itse asiassa kuluttajan valinnan mahdollisuudet vähenevät, kun kauppa tietysti tarjoaa sitä, mitä kaikki ostavat eikä ota riskiä tuodakseen mitään uutta”, Aarnio sanoo.

Keskosta ja S-ryhmästä kerrotaan, että etukorteista saatavista tiedosta irrotetaan henkilötiedot ennen datan käyttöä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)