Johtaja Anne Horttanainen Keskuskauppakamarista patistaa työnantajia varaamaan uuden kesätyöntekijän perehdyttämiseen riittävästi aikaa. Kesätyöntekijän vastaanottaminen ja opettaminen on hänen mukaansa erityisen tärkeää työntekijän sitoutumisen ja työtyytyväisyyden kannalta.
– Yksittäisten työtehtävien sijaan työnantajan kannattaa tarjota laajempi kuva organisaatiosta, jotta henkilö ymmärtää työnsä merkityksen kokonaisuuden kannalta. Laadukas perehdyttäminen auttaa työntekijää omaksumaan työtehtävät nopeammin, Horttanainen kertoo tiedotteessa.
Hän muistuttaa perehdytyksen olevan tärkeää erityisesti myös siksi, että kesätyö on monelle nuorelle ensimmäinen askel työelämään.
– Monet perusasiat saattavat olla kesätyöntekijöille vieraita ja nekin tulisi muistaa kertoa ja opettaa. Huolellinen perehdytys on tärkeä osa työntekijän arvostusta.
Horttanainen korostaa, että uuden työntekijän myötä yritykset voivat myös itse kehittää toimintatapojaan. Lisäksi on tärkeää keskustella kesätyöntekijöiden kanssa myös työsuhteen aikana ja sen päättyessä.