Verkkouutiset

Käytännössä kaikissa uusissa autoissa ajovalojen kytkimen automaattiasento käynnistää varsinaisten ajovalojen sijaan niin sanotut huomiovalot. LEHTIKUVA/JUSSI NUKARI

Monella auton takavalot pimeinä – taustalla yllättävä syy

Syynä ei usein ole tietoinen riskinotto, vaan tietämättömyys oman auton ajovalojen toiminnoista.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Käytännössä kaikissa uusissa autoissa ajovalojen kytkimen automaattiasento käynnistää varsinaisten ajovalojen sijaan niin sanotut huomiovalot.

– Huomiovalot eivät kuitenkaan välttämättä kytke takavaloja päälle ollenkaan, mikä voi johtaa vaaratilanteisiin etenkin iltojen pimentyessä. Tilanne on valitettavan yleinen johtuen kuljettajalle kätevän automaattikytkennän helppoudesta, kertoo LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri.

Asetuksen yleisyys on peruja autovalmistajien monikansallisuudesta.

– Toisin kuin Suomessa, monissa maissa ajovalojen käyttö on pakollista vain pimeällä. Huomiovalot on kuitenkin suunniteltu käytettäviksi myös päiväsaikaan tavoitteena auttaa muita tienkäyttäjiä havaitsemaan liikkeellä oleva kulkuneuvo, eikä takavaloja tämän vuoksi ole välttämättä ohjelmoitu käynnistymään huomiovalojen kanssa, Alaviiri kertoo.

Huoli ilmastonmuutoksesta on vaikuttanut käyttövoimavalintojen lisäksi myös muilla tavoilla autojen suunnitteluun, kuten ajovaloihin.

– Huomiovalot kuluttavat huomattavasti vähemmän sähköä kuin normaalit ajovalot, mutta ne eivät vastaavasti välttämättä pidä valoja sulana lumisateella, Alaviiri sanoo.

Valojen toimivuus on kuljettajan vastuulla

Kuljettajan vastuulla on huolehtia valojen toimivuudesta ja niiden oikeasta käytöstä. Valokytkimen eri asentojen merkitys tulisikin opetella auton käyttöohjeisen tai asiantuntijan avustuksella.
Ajovalojen voi kuitenkin varmistaa olevan päällä yhdellä helpolla kikalla, nimittäin suuntaamalla katse auton mittaristoon.

– Jos auton mittaristo on pimeänä, niin silloin kannattaa ajaa auto tien sivuun ja säätää valokytkintä siten, että valot syttyvät siihen. Samalla myös huomiovalot vaihtuvat ajovaloihin käytännössä aina, Alaviiri vinkkaa.

Oikeaoppisesta ajovalojen käytöstä Alaviiri nostaa vielä kaukovalot, joiden käytössä suomalaiset ovat yhä häveliäitä.

– Edelleen kaukovalot sammuvat jopa moottoritiellä ja suunnattomien etäisyyksien päässä, vaikka moottoriteiden eri suuntiin kulkevien kaistojen iso suojaväli tekee valojen säätämisen tarpeettomaksi käytännössä aina. Lisäksi kaukovalot kytketään usein takaisin päälle vasta kohtaamisen jälkeen, kun sen voi vallan hyvällä omallatunnolla tehdä jo hieman ennen kohtaamista. Tällä menettelyllä välttää sen, että vastaantulijan valokeilan takana olisi esimerkiksi hirvi väijymässä pimeässä, Alaviiri toteaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)