Verkkouutiset

Tästä varhaiskasvatuksen laissa on kyse

Opetus- ja kulttuuriministeriö oikoo väärinkäsityksiä varhaiskasvatuslain kelpoisuusvaatimuksista.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Ministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoisen mukaan hallituksen esityksessä varhaiskasvatuslaiksi vahvistettaisiin henkilöstön koulutus- ja osaamistasoa. Hänen mukaansa uudet nimikkeet, varhaiskasvatuksen opettaja, varhaiskasvatuksen sosionomi ja varhaiskasvatuksen lastenhoitaja, tuovat esille eri koulutustaustojen antaman erilaisen osaamisen.

– Tutkimusten mukaan alan korkea koulutus on yksi varhaiskasvatuksen keskeinen laatutekijä. Siksi lakiesityksellä tavoitellaan koulutustason nostamista niin, että tulevaisuudessa kaksi kolmesta työntekijästä on korkeakoulutettuja. Tämä toteuttaa myös kansainvälisiä suosituksia varhaiskasvatukseen, sanoo Lehikoinen.

– Lakiesityksessä korkeasti koulutettujen osuus varhaiskasvatuksessa kaksinkertaistuisi vuoteen 2030 mennessä. Varhaiskasvatuksen vaikuttavuus osana koulutusjärjestelmää on todennettu useissa tutkimuksissa, hän jatkaa.

Laissa säädettäisiin, että vuoteen 2030 mennessä päiväkodin henkilöstöstä kolmannes olisi opettajia, kolmannes sosionomeja ja kolmannes lastenhoitajia.

– Nykyisellä sosionomin koulutuksella voi työskennellä joko opettajan tai sosionomin tehtävässä, sillä kaikki lain voimaan tullessa lastentarhanopettajaksi kelpoiset henkilöt ovat kelpoisia työuransa loppuun varhaiskasvatuksen opettajaksi. Pitkä siirtymäaika mahdollistaa uuden osaamisen hankkimisen ja eri tehtäviin pätevöitymisen muuttuvassa tilanteessa. Samoin se mahdollistaa uusien ammattilaisten valmistumisen varhaiskasvatuksen tehtäviin, sanoo Lehikoinen.

Päiväkodeissa olisi siis jatkossakin eri koulutustaustan omaavia ammattilaisia – varhaiskasvatuksen opettajia, sosionomeja ja lastenhoitajia. Kaikkien osaamista tarvitaan turvaamaan varhaiskasvatuksen laatua.

Koulutusmääriä yliopistoissa lisätty

Monet ovat kantaneet huolta varhaiskasvatuksen työvoimapulasta. Lehikoisen mukaan esitys ei muuta varhaiskasvatuksessa olevan henkilöstön määrää.

– Hallitus on varannut vuosille 2018-2021 yhteensä 28 miljoonaa euroa varhaiskasvatuksen henkilöstörakenteen kehittämiseen. Lastentarhanopettajakoulutuksen aloituspaikkoja yliopistoissa lisätään tuhannella paikalla. Täydennyskoulutusta suunnataan jatkossa kaikille ammattiryhmille, Lehikoinen toteaa.

Hänen mukaansa tehtävänimikkeet ovat perusteltuja erilaista koulutus- ja osaamistaustaa ajatellen.

– Eri alojen koulutukset eivät ole identtisiä ja eri tutkinnot tuottavat selkeästi erilaista osaamista. Kasvatus- tai varhaiskasvatustieteeseen pohjautuva varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuden tuottava tutkinto toteutuu muun opettajankoulutuksen yhteydessä ja tähtää nimenomaisesti varhaiskasvatuksen tehtäviin. Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänimike tuo puolestaan esiin sosionomikoulutuksen osaamis- ja vahvuusalueita, Lehikoinen selittää.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)