Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kertoo Helsingin Sanomille kutsuneensa viranomaiset ja sähköpotkulautayhtiöiden edustajat koolle elokuun lopulla keskustelemaan lautojen turvallisuudesta. Tarkoitus on pohtia aiempien rajoitusten toimivuutta ja tulevia toimenpiteitä.
Harakan mukaan tärkein keino onnettomuuksien vähentämiseksi on saada ihmiset sisäistämään liikennesäännöt, ja kuinka vaarallista harkitsematon sähköpotkulautailu voi olla.
Harakan mielestä sähköpotkulautoja vuokraavat yhtiöt voisivat vielä vahvemmin huomioida sosiaalisen vastuun esimerkiksi keskustelemalla keskenään vuokrauksen rajoittamisesta viikonloppuöisin.
Hänen mukaansa esimerkiksi Helsingin kaupungilla olisi hyvät edellytykset puuttua toimintaan, sillä tieliikennelain nojalla kaupungeilla on oikeus rajoittaa liikennettä alueellaan.
Lait sen sijaan ovat Harakan mukaan hankala tapa puuttua onnettomuuksiin. Niiden säätäminen on hidasta ja ne koskisivat koko maata. Mahdolliset rajoitukset koskisivat myös ihmisten omia sähköpotkulautoja sekä niihin rinnastettavia välineitä, kuten sähköpyöriä.
Lakien valvominen taas vaatisi poliisilta huomattavia resursseja. Harakan mukaan olisi eettisesti kyseenalaista säätää uusia lakeja ja vaatimuksia, joita ei pystytä käytännössä valvomaan.
– Kyseessä on metropolien erityinen ongelma, joka koskee rajallisesti vuokrattavia potkulautoja tiettyihin vuorokaudenaikoihin. Tällöin valtakunnallinen lainsäädäntö, joka koskee yhtä lailla Lappia kuin Kamppia, ei ole ensisijainen keino, Harakka sanoo HS:lle.