Miksi keskusta sitoi asiat – kansanedustajan mukaan autoveron poisto ei vaadi teiden yhtiöittämistä

Kansanedustaja Timo Heinosen mielestä autovero on aikansa elänyt.

Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen kirjoittaa blogissaan keskustan liikenneministeri Anne Bernerin teiden yhtiöittämisselvityksestä, joka vedettiin ”toivotusti pois”.

Heinosen mukaan malli laajasti todettiin toimimattomaksi ja oli järkevintä viheltää ministerin hanke seis.

– Itse hämmästyin kuitenkin sitä, että samalla piti ilmoittaa, että jos ei liikenneverkkoyhtiötä tule niin ei poistu autoverokaan. En ymmärrä miksi ne tällä tavalla keskusta halusi toisiinsa sitoa, Timo Heinonen toteaa.

Vuonna 1958 väliaikaiseksi säädetty autovero on kansanedustajan mukaan eurooppalaisittainkin vertailtuna korkea ja aiheuttanut muun muassa sen, että autokantamme ei uusiudu tavoitellusti.

– Autoveron poistoa tukee myös valtion verokertymän sulaminen. Päästöperusteiseksi, aivan oikein, muutetun autoveron tuotto on laskenut vauhdilla eikä sitä ole pystytty korjaamaan edes veron tasokorotuksilla. Autoveron korotukset kun lopulta aina hidastavat autokauppaa ja pahentavat tätä kiihtyvää noidankehää.

Timo Heinonen toteaa tukevansa mallia, jonka Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio on esittänyt. Siinä nostettaisiin vuosittaista ajoneuvoveroa ja päästäisiin eroon autoverosta.

– Autoveron poistuessa uuden auton hinta laskisi noin 7 500 euroa ja maamme autokanta alkaisi muuttua nuorempaan, ekologisempaan ja turvallisemmaksi. Samalla autoveron jättämä aukko olisi täytetty ja liikenteen verotuotto olisi vakaa ja tasainen riippumatta siitä kuinka monta autoa minäkin vuonna myydään.

– Suomalaisen liikenteen veromalli täytyy tehdä niin, että pitkien etäisyyksien maassa on mahdollista jatkossakin kulkea omalla autolla työssä ja vapaa-ajallakin. Nyt ei kannata kenenkään laittaa räntää kaasariin vaan painaa lisää kaasua, Heinonen kirjoittaa.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt