Verkkouutiset

Miksei tietyömailla ole ketään töissä? ”Seisot ruuhkabussissa ja katsot kun mitään ei tapahdu”

Tietöiden pääkaupungin liikenteelle aiheuttamille ennätysruuhkille kaivataan loppua.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Helsingin kaupunginvaltuuston kyselytunnilla käsiteltiin pääkaupungin liikenteen ruuhkakaaoksen uusinta tekijää. Kokoomuksen valtuutettu Otto Meri kysyi ”mihin toimiin Helsinki aikoo ryhtyä vähentääkseen jatkuvista tietöistä aiheutuvia ongelmia”.

Viimeaikaiset ruuhkat, joiden pohjalla ovat myös monet yksityisautoilua vähentävät toimet, ovat kärjistyneet Mannerheimintien ja Mechelininkadun samanaikaisten katutöiden ja kaistojen vähentämisen takia. Ongelma ei Meren mukaan tietenkään ole vain yksityisautoilijoiden, vaan myös joukkoliikenteen käyttäjien.

– Ongelma tuntuu jatkuvan vuodesta toiseen. Kauniiden sanojen lisäksi tarvitaan nyt konkreettisia tekoja, Otto Meri sanoi.

– En tiedä onko mikään sen epämotivoivampaa kuin seisoa siinä ruuhkabussissa ja katsoa, kun tietyömaalla ei ole ketään. Projekti seisoo ja mitään ei tapahdu, hän kuvaili.

Meren mukaan helsinkiläisten kärsivällisyys alkaa olla koetuksella ruuhkien ja matka-ajan pidentymisen vuoksi. Hän peräänkuuluttaa 24/7-mallia tietöille, eli kunnostusta tehtäisiin myös iltaisin ja öisinkin.

– Se varmasti maksaa enemmän kun projektit toteutetaan nopeammin, mutta joku hinta on myös sillä, että ihmiset seisovat omissa autoissaan ja busseissa.

Apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr.) totesi tietöiden aiheuttamien kärsimysten olevan totta. Hänen mukaansa kaikille tietöille on hyvät perustelut, ja tiejakso töille avattaessa siellä tehdään monenlaisia töitä.

Sinnemäen mukaan töitä pyritään sovittamaan mahdollisimman hyvin yhteen. Päällä olevassa tilanteessa ovat taustalla useat valituskierrokset. Hänen mukaansa joissain urakoissa kannattaa tulevaisuudessa vaatia nopeampaa toteuttamista, vaikka se maksaisi enemmän.

Kokoomuksen Ulla-Maija Urho sanoi hänellä olevan yksinkertaisia kysymyksiä.

– Siellä (Meilahdessa) työmaat ovat tyhjinä, siellä on koneita, kaivureita, kuorma-autoja, ja korkeintaan koko matkalla esimerkiksi Leppäsuonkadulta Linnankoskenkadun risteykseen siellä voi olla yhdessä kuormurissa joku! Miksi töitä tehdään tällaisella tasolla, Ulla-Maija Urho kysyi.

Toiseksi Urho ihmetteli kaupungin töiden aloittamista niin, että ensin suljetaan tiet ja vähennetään kaistoja, tuodaan esteitä ja estetään jalankulkijoita.

– Ja sitten aloitetaan – hyvin hitaasti, jos aloitetaan lainkaan, tässä kuussa tai tänä puolena vuotena.

Kokoomuksen Laura Rissanen sanoi itsekin kulkevansa päivittäin päiväkotimatkalla tyhjänä seisovien työmaiden ohi. Hänen mukaansa tilanne on tosi turhauttavaa ihmisten kannalta ”kun ihan arkisiin aikoihin vaikuttaa siltä, ettei siellä mitään töitä tehdä”.

Mia Nygård (kok.) sanoi ruuhkan varmasti maksavan enemmän kuin vuorolisät. Sirpa Asko-Seljavaaran (kok.) mukaan kyse ei ole viime ajoista, vaan viimeisestä 20 vuodesta, jonka aikana asia on ollut esillä kahdesti vuodessa ja vain pahentunut.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)