Verkkouutiset

Mikko Alatalo haluaa somejättien maksavan taiteilijoille paremmin

Taiteilijat eivät kansanedustajan mukaan saa riittävää korvausta teoksistaan kansainvälisiltä mediayhtiöiltä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kansanedustaja Mikko Alatalon (kesk.) mielestä Suomen hallituksen tulisi vaatia, että Youtube ja muut somejätit maksaisivat taiteilijoille nykyistä suurempia korvauksia. Alatalo on jättänyt aiheesta kirjallisen kysymyksen.

− Tällä hetkellä suuret kansainväliset mediayhtiöt saavat ylisuurta ansaitsematonta hyötyä toisten tekemästä sisällöstä, erityisesti musiikista ja musiikkivideoista. Taiteilijat eli sisällöntuottajat eivät kuitenkaan saa riittävää hyvitystä teoksistaan, vaikka niiden avulla houkutellaan mainostajat, musiikin kuuntelijat ja videoiden katsojat somepalveluihin, Mikko Alatalo sanoo tiedotteessaan.

Alatalon mielestä Suomen hallituksen on annettava selvä viesti, että EU voi lähteä oikaisemaan ”arvokuilua”, jossa suuret some- ja mediajätit saavat hyötyä sisällöntuottajien tekemästä työstä ilman, että nämä saavat riittäviä korvauksia.

Suurin osa Suomen mepeistä äänesti arvokuilun kaventamisen puolesta europarlamentissa, Alatalo sanoo. Hänen mielestään Suomen hallituksen kanta arvokuiluun on turhan varovainen.

− Suomi suhtautuu lähes kielteisesti pieniin korvausvaatimuksiin näille satojen miljardien liikevaihdon firmoille. Taiteilijat ja muun sisällöntuottajat haluavat reilua kohtelua luovan alan ihmisille. Nyt suurimmat hyödynsaajat aineettomassa tuotannossa ovat jakelijat, esimerkiksi YouTube, Alatalo sanoo.

Vallalla on hänen mukaansa käsitys, että taitelijat rikastuvat tuntuvasti jokaisesta näyttö- tai soittokerrasta. Käsitys on Alatalon mukaan väärä.

− Todellisuudessa YouTube maksaa minimaalisia korvauksia verrattuna esimerkiksi Spotifyihin, jotka korvaukset nekään eivät ole merkittäviä.

Merkittäviä tulonmenetyksiä

Asian käsittely on EU:ssa lausuntokierrosvaiheessa. Alatalon mukaan eduskunnan suuren valiokunnan mielipide on tärkeä.

− ”Safe Harbour”-suojalausekkeessa oleva porsaanreikä antaa somejättien hyväksikäyttää kuluttajien palveluun tuomaa sisältöä täysin kaupallisessa tarkoituksessa. Tämä merkitsee satojen miljoonien eurojen tulovirtaa pois Euroopasta, tulonmenetyksiä eurooppalaisille taiteilijoille, mediataloille ja kulttuuriyrityksille, Alatalo sanoo.

Suojalauseke myös asettaa hänen mukaansa Spotifyn kaltaiset eurooppalaiset sisältöpalvelut kohtuuttomaan kilpailutilanteeseen.

− Jos maksat sisällöstä, miten voit kilpailla sellaisen kanssa, joka tarjoaa samaa musiikkia ilmaiseksi, Alatalo kysyy.

− Nykytila on digitaalisten markkinoiden markkinahäiriö. Se estää eurooppalaisten sisältöpalvelujen kehitystä, hän lisää.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)